Premiera spektaklu "Upadek - PSYCHO-SOMATIC GAYm"

Premiera spektaklu "Upadek - PSYCHO-SOMATIC GAYm"

21.08.2010
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę monodramu "Upadek - Psychosomatic GAYm", w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego z Teatru CHOREA, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 21 sierpnia 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy

 

Upadek - Psychosomatic GAYm

1. Moją przestrzeń dopełnia…
2. Moją przestrzeń ogranicza…
3. Moją przestrzeń stwarza…

A. Mężczyzna
B. Kobieta
C. Samotność

Stwarzamy przestrzeń mężczyzny, niedopełnioną… i przepełnioną historią ograniczeń. Wrzucamy Go w role i wyrzucamy z Siebie. Pozwalamy toczyć grę, ze swoim ciałem, swoją świadomością, swoimi przeświadczeniami o innych i sobie. Pozostawiamy mu możliwość oswajania „innej” miłości i szukania „chłopca w mężczyźnie, czy może mężczyzny w…”**.

Ale nie ma ucieczki przed samotnością, na której skraju czai się schizofreniczna izolacja.

** Fragmenty tekstu zaczerpnięte z powieści „Senność” W. Kuczoka

Monodram w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego
Reżyseria i scenariusz: Magdalena Paszkiewicz
Choreografia i scenografia: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Sebastian Klim
Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk
Monodram zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Premiera: 21 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Premiera spektaklu "Grotowski - próba odwrotu"

Premiera spektaklu "Grotowski - próba odwrotu"

13-20.08.2010
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi. 

data: 13, 20 sierpnia 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010 

 

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010 

 

więcej

Premiera koncertu "Antyk/Trans/Formacja"

Premiera koncertu "Antyk/Trans/Formacja"

15.08.2010
Klub Wytwórnia, Łódź

Zapraszamy na premierę Koncerty "Antyk/Trans/Formacja" Teatru CHOREA, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Krzyżanowskiego, w  Klubie Wytwórnia w Łodzi, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010.

data: 15 sierpnia 2010
miejsce: Klub Wytwórnia, Łódź, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

Po latach pracy nad pieśniami i tekstami antycznymi Chorea przygotowała zupełnie nową ich aranżację. Źródłowe formy muzyczne, pochodzące z najstarszych tradycji europejskich, ulegają dynamiczej, współczesnej dźwiękowej transformacji.

Teatr Chorea od wielu lat interesuje się muzyką antycznej Grecji, będącą niezwykle cennym dziedzictwem kultury i jednym z najstarszych ocalałych zapisów muzyki europejskiej. Do tej pory była to głównie praca nad pieśniami, tekstami antycznych dramatów, rekonstrukcja antycznych instrumentów pod kierownictwem Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego.

Chorea wielokrotnie prezentowała swoją muzykę w różnych częściach Europy (Polska, Dania, Wielka Brytania, Niemcy, Grecja, Bułgaria) i w Stanach Zjednoczonych.

Koncert Antyk/Trans/Formacja zrodził się z potrzeby skonfrontowania materiału z nowoczesnym brzmieniem i współczesnym instrumentarium – na przykład najstarszy, zachowany niemal w całości Pean Delficki datowany na 127 r. p.n.e zestawiony z electric piano, sekcją dętą i efektami elektornicznymi i kilkunastoosobowym chórem.

„Stary” materiał w nowoczesnych aranżacjach Tomasza Krzyżanowskiego i Macieja Maciaszka daje intrygującą muzyczną miksturę orientalnej melodyki, jazzowej harmonii i bliskowschodniej rytmiki.

Wielowymiarowość koncertu budują choreografie Igi Załęcznej i Adama Janusza Biedrzyckiego inspirowane ikonografią Antyku. Koncert urozmaicają imponujące wizualizacje Marii Porzyc.

Rekonstrukcja i adaptacja muzyki Antycznej Grecji: Maciej Rychły
Aranżacja i instrumentalizacja: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki
Wizualizacje: Maria Porzyc
Muzycy: Krzysztof Brzeziński - instrumenty klawiszowe, Sebastian Klim - gitara basowa, Maciej Maciaszek - trąbka, Kuba Michalski - waltornia, Bartek Stępień - perkusja, Patryk Wagner - saksofon, Piotr Zawada - puzon
Chór: Joanna Chmielecka, Dominika Jarosz, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Katarzyna Tadeusz, Elina Toneva, Dorota Porowska, Hubert Domański, Sean Palmer, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz
Premiera: 15 sierpnia 2010, Klub Wytwórnia, Łódź, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Archiwa

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.