Premiera spektaklu "Córka swojej matki"

Premiera spektaklu "Córka swojej matki"

27.03.2012
AOIA, Łódź

Zapraszamy na premierę monodramu "Córka swojej matki", w wykonaniu Igi Załęcznej z Teatru CHOREA, do Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi.

data: 27 marca 2012
miejsce: Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi

 

Przedstawienie zrealizowane na podstawie powieści Marguerite Duras "Kochanek", "Kochanek z północnych Chin". Spektakl jest próbą przyjrzenia się naturze kobiety: naturze niezmiennej, pierwotnej, materialnej, aczkolwiek zazwyczaj stłumionej i zapomnianej. Na ile wrośnięta jest ona trwale w kobietę, a na ile konstytuuje się w procesie tworzenia relacji z innymi, z czasem, z przestrzenią oraz z własnym wyobrażeniowym sobowtórem.

Poprzez sugestywne obrazy nakreślone przez Duras, przez historie jej ukochanych i napawające lękiem postaci bohaterów, Iga Załęczna przygląda się procesowi dochodzenia kobiety do prawdy o samej sobie. Często proces ten zanurzony jest w iluzji, fantazji czy po prostu wyobraźni, często nie widać jego końca.

Dla Duras obraz kobiety wyłania się z procesu pisania, który jest dla niej szczególnego rodzaju emocjami. Emocje te są: „bardzo delikatne, bardzo głębokie, bardzo cielesne, a poza tym fundamentalne i całkowicie nie do przewidzenia, dzięki którym może dojrzewać w ciele życie. Tym właśnie jest pisanie. To zapis, zapis który przechodzi przez twoje ciało. Przenika je. To jest punkt wyjścia, żeby mówić o trudno wyrażalnych emocjach, które są obce, a jednak nagle biorą nas we władanie.”

Reżyseria, choreografia, wykonanie: Iga Załęczna
Scenariusz: Kamila Wołoszyn-Moroz, Iga Załęczna
Multimedia: Maria Porzyc
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Anna Krzysztofiak
Premiera: 27 marca 2012, Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi

 

plus

Premiera spektaklu "Bachantki"

Premiera spektaklu "Bachantki"

26.03.2012
Teatr Szwalnia w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Bachantki" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, z choreografią Roberta M. Haydena, w ramach Akcji Dotknij Teatru - łódzkich obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru, w Teatrze Szawlnia w Łodzi.

data: 26 marca 2012
miejsce: Teatr Szwalnia, Łódź, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

 

Spektakl "Bachantki" w reżyserii Tomasza Rodowicza stanowi trzecią, finalną fazę mierzenia się z najbardziej intrygującym dramatem Eurypidesa i jest próbą opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii  przy użyciu innego niż w poprzednich projektach klucza. Do współpracy nad spektaklem został zaproszony amerykański choreograf Robert Hayden (tancerz, wieloletni współpracownik Ultima Vez, wcześniej współpracował już z CHOREĄ, między innymi tworząc ruch do naszego Oratorium Dance Project).

CHOREA po raz kolejny sięga po tekst "Bachantek". Efektem pierwszego etapu pracy był spektakl "Bakkus" - międzynarodowa produkcja realizowana z Earthfall Dance w 2006 roku. Była to opowieść o konflikcie prawa i religii, przestroga przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. "Bakkus" jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Druga część - "Śpiewy Eurypidesa" to opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi, bigoteryjnymi praktykami. Wyłaniająca się z chóru grupa kobiet, w zbiorowym uniesieniu sięga do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2,5 tysiąca lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, pół-boga, pół-człowieka, prowokują zdegradowany rytuał - dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu.

Spektakl "Bachantki" - to konfrontacja tych dwóch wątków oraz odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich. Dzisiejsze społeczeństwo to grupa, w której tak szybko, z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. Przy zanikaniu obecności boga i zastępowaniu go jego nieudolnymi wizerunkami łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. Wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych. Potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zredukowana do znajdywania kozła ofiarnego. W każdym z nas jest jednoczesna potrzeba porządku i chaosu, potrzeba szaleństwa i harmonii. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga?

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia: Robert M. Hayden
Muzyka i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada premierowa: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Aleksandra Ścibor, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Kuba Pałys, Krzysztof Skolimowski
Obsada aktualna: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Majka Justyna, Sara Kozłowska, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Adrian Bartczak / Michał Ratajski
Chór: Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Milena Kranik, Justyna Sobieraj-Bednarek, Marta Sterna, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg

Premiera: 26 marca 2012, Teatr Szwalnia, Łódź, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

 

 

plus

Archives

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.