Warsztaty "Alfabety sceny" w Łodzi

Warsztaty "Alfabety sceny" w Łodzi

26-28.03.2009
Teatr CHOREA

Zapraszamy na intensywne warsztaty Teatru CHOREA "ALFABETY SCENY - CIAŁO, GŁOS, RYTM", w Fabryce Sztuki w Łodzi.

data: 26-28 marca 2009
miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3 
prowadzenie: Tomasz Rodowicz oraz artyści Teatru CHOREA
zapisy: 506 103 207, chorea@chorea.com.pl
 

Sześciodniowy warsztat będzie intensywnym treningiem aktorskim, opartym na doświadczeniach Teatru CHOREA. Skoncentrujemy się na pracy z ciałem, głosem i rytmem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora wszystkich tych środków jednocześnie. Warsztaty obejmą wymagający trening kondycyjny i sprawnościowy z elementami akrobatyki, pracę z ruchem scenicznym i elementami tańca, tworzenie choreografii opartych na nieparzystych formułach rytmicznych oraz pracę z głosem - od ćwiczeń oddechowych po niekonwencjonalne sposoby wykorzystania aparatu głosowego i naukę pieśni. Celem warsztatu będzie rozwijanie w obrębie grupy uczestników różnorodnego języka ekspresji i komunikacji oraz oryginalnych, nowatorskich form teatralnych.
 

Harmonogram warsztatów: 

CZWARTEK:
12:00-15:00 - I blok pracy
15:00-16:30 - przerwa obiadowa
16:30-20:00 - II blok pracy

PIĄTEK:
10:00-14:00 - III blok pracy
14:00-16:00 - przerwa obiadowa
16:00-20:00 - IV blok pracy 

SOBOTA:
10:00-14:00 - V blok pracy
14:00-14:30 - krótka przerwa
14:30-17:00 - ostatni bok pracy, podsumowanie

CIAŁO
Każdy dzień rozpocznie intensywny trening fizyczny opracowany przez aktorów CHOREI. Następnym etapem będzie wprowadzenie elementów akrobatyki, w tym podstawy pracy z partnerem i przestrzenią, wzajemna uwaga, asekuracja, świadomość własnego ciała, świadomość grupy, współdziałanie z partnerem. Zajmiemy się też choreografią, która jest wynikiem wieloletnich studiów zespołu nad ikonografią antyczną, rysunkami przedstawionymi na ceramice, płaskorzeźbach i mozaikach antycznych. Na strukturach ruchowych wypracowanych przez uczestników będą budowane muzyczne układy polifoniczne i polirytmiczne. Część pracy będzie poświęcona budowaniu muzyczności, dynamiki i energii grupy.

GŁOS
Podstawowe ćwiczenia oddechowe, opanowanie oddechu przeponowego, uruchamianie rezonatorów i praca nad barwą głosu posłużą rozwijaniu naturalnych możliwości głosowych uczestników. Następnym krokiem będzie budowanie złożonych współbrzmień harmonicznych oraz nauka pieśni polifonicznych z różnych kręgów tradycji, oraz pieśni antycznej Grecji w opracowaniach CHOREI. 

RYTM
Istotna część warsztatów poświęcona będzie pracy z rytmem oraz jego znaczeniu w teatrze. Główny nacisk położymy na rytmy nieregularne, charakterystyczne dla Starożytności, muzyki Bałkanów, Bliskiego Wschodu oraz Jazzu. Praca z rytmem pozwoli nam przedstawić naszą metodę realizowania tekstu i muzyki na scenie. Będziemy wprowadzać rytmy nieparzyste za pomocą prostych kroków, uderzeń dłoni, głosu i zrytmizowanych gestów. Skupimy się na znalezieniu rytmiczności własnego ciała, rytmiczności i pulsu grupy. Posłużymy się oryginalnymi fragmentami dramatów starogreckich i pieśni antycznych, a także kompozycjami z naszych spektakli.

Końcowym etapem warsztatów będzie połączenie trzech wyżej opisanych elementów treningu aktorskiego CHOREI i stworzenie krótkiej formy teatralnej.

Koszt udziału w warsztatach: 300 zł
Koszty podróży, wyżywienia i noclegów pokrywają uczestnicy.
Na miejscu oferujemy bezpłatnie: kawę, herbatę, wodę i przekąski.

 

plus

Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" w Warszawie

Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" w Warszawie

18.03.2009
Dom Kultury Rakowiec w Warszawie

Zapraszamy na spektakl "Śpiewy Eurypidesa" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, w Domu Kultury "Rakowiec" w Warszawie.

data: 18 marca 2009
godzina: 19:00
miejsce: Dom Kultury “Rakowiec”, ul. Wiślicka 8, Warszawa

informacje / rezerwacje: (22) 823 66 97, www.rakowiec.art.pl, rakowiec@oko.com.pl

 

Spektakl „Śpiewy Eurypidesa” jest drugim etapem pracy CHOREI nad Bachantkami Eurypidesa, po „Bakkusie” zrealizowanym we współpracy z walijską grupą tańca współczesnego Earthfall w 2006 roku, gdzie tematem był niechciany, cierpiący i bezwzględny zarazem bóg/człowiek, szukający rewanżu we współczesnym świecie. W „Śpiewach Eurypidesa” tematem są kobiety - bachantki, które w zbiorowym uniesieniu sięgają do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w religijnej czy dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni zarówno 2500 lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, prowokują zdegradowany rytuał. Dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu. Dionizos nie zapowiada tu nowego życia - podsuwa jedynie argumenty, by wskazać kozła ofiarnego.

Kiedy z grupą Earthfall zamykaliśmy projekt "Bakkus" wiedzieliśmy, że dla CHOREI to jeszcze nie koniec pracy z Eurypidesem i jego Bachantkami. Wkrótce podjęliśmy ryzykowną próbę opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii przy użyciu zupełnie innego klucza: wykorzystując wyłącznie partie chórów z "Bachantek" i ruch. Chór jest głównym bohaterem dramatu. Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" jest więc przekładem antycznych chórów przez gest, taniec i pieśń, na teatr współczesny. Jest szukaniem nowego języka znaczeń w komunikacji ze światem - języka współczesnej chorei. W tym spektaklu gest i ruch są ekstremalne, a bachantki w swojej pasji i uniesieniu łamią granice grawitacji. Tekst antycznej greki zderza się ze świetnym polskim tłumaczeniem Jerzego Łanowskiego, dzisiejsza muzyka Macieja Rychłego - z bachicznym akordem starożytności.

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Opracowanie muzyczne i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Paweł Passini
Kostiumy: Weselina Nikołow
Obsada premierowa: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Anna Bogdanowicz, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz, Arkadiusz Rogoziński
Premiera: 1 września 2007, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

plus

Spektakl "Odpoczywanie" w Katowicach i w TVP Kultura

Spektakl "Odpoczywanie" w Katowicach i w TVP Kultura

09-10.03.2009
Festiwal Interpretacje / TVP Kultura

Zapraszamy na spektakl "Odpoczywanie" w reżyserii Pawła Passiniego, który zostanie zaprezentowany w ramach Festiwalu Interpretacje w Katowicach oraz będzie transmitowany w TVP Kultura.

data: 9 i 10 marca 2009
godzina: 20:00
miejsce: Studio Telewizji Katowice, ul. Telewizyjna 1

data transmisji: 10 marca 2009
godzina: 20:00
miejsce: transmisja w TVP Kultura

więcej informacji: www.laznianowa.pl, www.estradaslaska.pl

 

Premiera tego spektaklu miała miejsce podczas organizowanego w nowohuckiej Łaźni Nowej festiwalu, związanego z obchodami rocznicy śmierci Stanisława Wyspiańskiego - „Wyspiański wyzwala”. „Odpoczywanie” jest autorskim dziełem Pawła Passiniego, który scenariusz przedstawienia oparł na różnych związanych z Wyspiańskim źródłach. Obok znanych dramatów i wierszy w tekst włączone zostały juwenilia, listy, artykuły i zapiski artysty.

"Odpoczywanie opiera się na autorskim scenariuszu, którego podłożem są między innymi nieinscenizowane do tej pory fragmenty twórczości Stanisława Wyspiańskiego, która, jako przedmiot wielokrotnych reinterpretacji, była deformowana i formatowana. Zatraciwszy wreszcie pierwotny kontekst – powraca jedyniew postaci oderwanych fragmentów, majaczących w zbiorowej wyobraźni. Z tych elementów rekonstruujemy obraz Wyspiańskiego w momencie fizycznej śmierci, i zarazem narodzin w „teatrze pamiątek”. Nasza uwaga skupia się jednak nie na samym Wyspiańskim, a na jego dzieciach. Helenka, Staś, Teodor i Mieciu w Odpoczywaniu stają się bohaterami. Cofają czas, zjadając robaki. Bawią się z ojcem, przywołują swoje najszczęśliwsze chwile… Ojciec potrafił opuścić swoich Znakomitych Przyjaciół, bo właśnie nadchodziła pora dnia, która zarezerwowana była dla dzieci. Święty czas zabawy i odpoczynku. To dzięki tym godzinom, upływającym na wspólnym malowaniu, opowiadaniu bajek i wielu innych wspaniałych rzeczach, w panteonie Naszej Narodowej Spuścizny pojawia się pełna tajemnic twarz dziecka, które od tej chwili potrafimy rozpoznać w każdym z nas. W podzięce za to bohaterów obrazów spotkała podwójna tragedia. To jeden z najbardziej wstydliwych i paskudnych aktów osławionej czarnej niewdzięczności. W dzień po śmierci Wyspiańskiego do jego rodzinnego domu w Węgrzcach udała się ekspedycja, której celem było wywiezienie możliwie jak największej ilości rzeczy, które po sobie pozostawił. Także w trosce o należytą edukację wieszczego potomstwa troskliwi przedstawiciele Narodowej Kultury odebrali dzieci Matce (z pochodzenia chłopce), dopełniając ich osierocenia. Żadne z dzieci do końca życia nie pogodziło się z tą tragedią. Dwóch synów trafiło do szpitali psychiatrycznych (Staszek spędził tam 30 lat!), Helenkę wyekspediowano do szwajcarskiej szkoły klasztornej, w której przez cały czas modliła się... o powrót do Węgrzc.
Śmierć, pamięć, sztuka i życie. Czwarty wieszcz i krakowska tajemnica poliszynela. Podczas intermedium Maciej Wyczański – aktor – opowiada o zmaganiach z rolą Wyspiańskiego, a internauci cały czas na żywo tworzą wyświetlany na ścianach sceny chat o tym, co widzą." (Paweł Passini)

Reżyseria, muzyka, scenariusz, projekcje: Paweł Passini
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Zdjęcia: Przemek Sieraczyński

Obsada:
Wielki Polak w stanie postępującej mineralizacji - Maciej Wyczański
Narodowe Sierotki:
Anna Bogdanowicz - Helenka
Dominika Jarosz - Staś
Barbara Songin - Teodor
Katarzyna Tadeusz - Mieciu
oraz
Mistrz Ceremonii Pogrzebowych - Rafał Rękosiewicz

Spektakl współprodukowany przez Teatr Łaźnia Nowa z Nowej Huty.

Premiera: 28 listopada 2007, Teatr Łaźnia Nowa, Nowa Huta, Kraków

 

plus

Warsztaty chórów antycznych

Warsztaty chórów antycznych

06.03.2009
Teatr CHOREA

Zapraszamy do udziału w cyklu warsztatów poświęconych chórom antycznym, prowadzonych przez Dorotę Porowską.

data: 6 marca 2009 (pierwsze spotkanie)
godzina: 16:00
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
informacje/zapisy: Dorota Porowska,  693 289 147

 

W związku z kontynuacją pracy nad spektaklem “Antygona”, tworzonym na podstawie tragedii Sofoklesa, Teatr CHOREA zaprasza do udziału w cyklu warsztatów poświęconych chórom antycznym. Warsztaty poprowadzi Dorota Porowska.

Analiza formalna chóru tragedii antycznej - jego mowy, gestu, strategii ruchu - zamknięta w formie muzycznej melorecytacji, jest tematem projektu artystycznego realizowanego od kilku lat wspólnie przez Teatr Kana ze Szczecina i Stowarzyszenie Teatralne CHOREA. Sięgnęliśmy po klasyczną tragedię. Tym razem postanowiliśmy przeprowadzić konsekwentnie myśl dramaturgiczną Sofoklesa. Może komuś poniższe deklaracje wydadzą się przewrotne, ale intencją naszą nie było nowe odczytanie, czyli nowatorska inscenizacja, ale wykonanie możliwie najbliższe oryginałowi. W naszej pracy dalecy jesteśmy od psychologizowania i dywagacji na temat słuszności postaw, tym bardziej, że kolejne pokolenia rodaków nadal sprawują sąd nad głównymi postaciami "Antygony" i zabieranie głosu w dyskusji na ten temat dawno stało się bezcelowe. Jedyne, co dzisiaj pozostaje, to przebijając się przez potok migotliwych słów, uzmysłowić sobie te wszystkie ołtarze, kaskady rytmów, opadające stopy, smutek widzów, zachodzące słońce i wędrówkę dźwięków w antycznym teatrze...

 

 

 

plus

"Koncert Pieśni Antycznych" na Uniwersytecie Łódzkim

"Koncert Pieśni Antycznych" na Uniwersytecie Łódzkim

05.03.2009
Uniwersytet Łódzki

Zapraszamy na "Koncert Pieśni Antycznych" Teatru CHOREA, pod tytułem "Trójjedyna CHOREA - muzyka i ruch antycznej Grecji", który odbędzie się z okazji 20-lecia Ośrodka Badań Myśli Chrześcijańskiej, na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.

data: 5 marca 2009
godzina: 18:00
miejsce: Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Lipowa 81, sala nr 9
wstęp: wolny, bezpłatny

 

Twórcy Teatru CHOREA od dawna zajmują się badaniem muzyki antycznej Grecji, będącej niezwykle cennym dziedzictwem kultury i jednym z najstarszych ocalałych zapisów muzyki europejskiej. Początkowo była to głównie praca nad pieśniami i tekstami antycznych dramatów oraz rekonstrukcja antycznych instrumentów. Po latach pracy nad pieśniami i tekstami antycznymi, artyści Teatru CHOREA przygotowali zupełnie nową ich aranżację. Źródłowe formy muzyczne, pochodzące z najstarszych tradycji europejskich, ulegają dynamicznej, współczesnej dźwiękowej transformacji.

 

plus

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.