Premiera spektaklu "Wiatr w sosnach"

Premiera spektaklu "Wiatr w sosnach"

10.11.2006
Teatr Nowy w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Wiatr w sosnach" Teatru CHOREA, w reżyserii Igi Załęcznej, do Teatru Nowego w Łodzi.

data: 10 listopada 2006
miejsce: Teatr Nowy w Łodzi

 

"Wiatr w sosnach", dramat należący do repertuaru teatru Nō, opowiada o miłości dwóch sióstr do jednego mężczyzny. Odejście i nagła śmierć kochanka narusza doskonały kształt relacji między bohaterkami. Kobietom pozostaje jedynie istnienie wobec braku, pustki. Z czasem sposobem funkcjonowania staje się ciągłe wspominanie, życie na granicy przeszłości. Jedyny kontakt z teraźniejszością mogą mieć poprzez ciało – materię, która, póki żyje, jest bezlitosnym dowodem „tu i teraz”. Ciało, fizyczny akt staje się próbą powrotu do teraźniejszości, możliwością ponownego jej odczuwania. Bliźniaczo podobną historią jest opowieść o losach królowej Laodamii z dramatu Stanisława Wyspiańskiego Protesilas i Laodamia. Bohaterka utworu, nie mogąc pogodzić się ze śmiercią swego męża, odprawia na jego grobie pogański obrządek zaduszny, aby zwabić zmarłego z zaświatów. Uwolnienie od pięknej, ale dręczącej przeszłości odbywa się przez doświadczenie śmierci. Po pierwsze przez kontakt ze zmarłym, a po drugie w akcie samounicestwienia. Laodamia zyskuje spokój, zaprzeczając życiu. Myślom, dawno już zagubionym w nieprzerwanym wspominaniu, oddaje martwe ciało. Historie kobiet, o których mówi spektakl, to historie desperackich prób powrotów do siebie, do „ja”, które jest oswojone i bezpieczne. To opowieść o potrzebie przerwania krzyku, który od tak dawna wydobywa się z gardła, że staje się jedynym głosem ludzkim.

Reżyseria: Iga Załęczna
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Sebastian Klim, Maciej Maciaszek, Łukasz Wójcicki 
Choreografia: Anna Bogdanowicz, Iga Załęczna 
Obsada: Anna Bogdanowicz, Iga Załęczna
Premiera: 10 listopada 2006, Teatr Nowy w Łodzi

 

more

Walijska premiera spektaklu "Bakkus"

Walijska premiera spektaklu "Bakkus"

03.11.2006
Teatr Brycheiniog w Brecon

Zapraszamy na walijską premierę spektaklu "Bakkus", stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i grupy Earthfall, do Teatru Brycheiniog, w Brecon, w Walii.

data: 03 listopada 2006
miejsce: Teatr Brycheiniog, Brecon, Walia

 

Projekt teatralny "Bakkus", oparty na motywach "Bachantek" Eurypidesa jest trzecią częścią trylogii realizowanej wspólnie przez polski i walijski teatr - Stowarzyszenie Teatralne CHOREA i teatr Earthfall. We współpracy tych grup nigdy nie chodziło o rekonstrukcję, stylizację, parafrazę lub cytat z Antyku, ale zawsze o esencjalne pytanie o tożsamość kulturową, etyczną i społeczną mieszkańca wielkiej europejskiej metropolii XXI wieku. Antyk jest jak lustro, dzięki któremu przyglądamy się najbardziej dotkliwym sprawom naszej współczesności ze zbawiennym dystansem. Tym razem wynikiem współpracy CHOREI i Earthfall jest spektakl "Bakkus", dla którego punktem wyjścia jest wola głębszej penetracji gwałtownych przemian kulturowych i społecznych, których jesteśmy świadkami oraz przemożne poczucie bycia na rozstaju dotychczasowej drogi i konieczności szukania nowego języka dla teatru. Czy Antyk może dać nam odpowiedź na podstawowe pytania współczesności? Przez współpracę CHOREI i Earthfall konsekwentnie kontynuujemy budowanie mostu pomiędzy Antykiem a dniem dzisiejszym, ponieważ jesteśmy przekonani, że napięcie pomiędzy tym, co najstarsze w naszym dziedzictwie kulturowym, a tym, co najbardziej współczesne, otwiera dla teatru nowe perspektywy. W Bakkusie znów zderzamy radykalny ruch tańca współczesnego, słowo mówione, chóralny śpiew zaczerpnięty z antycznego tekstu Bachantek i jazz-rockową muzykę wykonywaną na żywo, aby to zestawienie kultur dało interesującą i dynamiczną kombinację.

Eurypides pisał "Bachantki" już na wygnaniu, w odległej od Aten Macedonii, jako zwieńczenie swojej twórczości. Odczytujemy w tym dramacie przestrogę przed konfliktem prawa i religii, przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. Dionizos/Bakkus jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły, Roger Mills, Paul Wigens
Choreografia: Jessica Cohen
Obsada: Susanne Firth, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Roger Mills, Gerald Tyler, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Tomasz Rodowicz, Paul Wigens
Premiera: 03 listopada 2006 (Teatr Brycheiniog, Brecon, Walia), 17 listopada 2006 (Teatr Współczesny, Wrocław, Polska)

 

more

Premiera spektaklu "Taniec lasu"

Premiera spektaklu "Taniec lasu"

11-13.09.2006
Skrzyżowanie Kultur w Warszawie

Zapraszamy na premierę spektaklu "Taniec lasu" stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i Teatru Limen, w reżyserii Kana Katsury, w ramach Festiwalu Skrzyżowanie Kultur w Warszawie.

data: 11-13 września 2006
miejsce: Festiwal Skrzyżowanie Kultur, Warszawa

 

Ten nowatorski spektakl łączy doświadczenia i metody pracy wybitnych twórców, badaczy i artystów - Kana Katsury i Tomasza Rodowicza. Obydwaj są prawdziwymi mistrzami - magikami ruchu i dźwięku. Mają na swoim koncie liczne, zrealizowane projekty, wielokrotnie byli nagradzani za swoje osiągnięcia. W projekcie biorą także udział tancerze Butoh związani z teatrem Limen z Warszawy oraz artyści Teatru CHOREA.

Butoh nazywany Tańcem Ciemności powstał w Japonii na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, jako opozycyjna wobec obowiązujących wzorów europejskich i amerykańskich, forma teatru tańca współczesnego. Choreografia Kana Katsury realizującego ideę globalnego Butoh i udział CHOREI, powołującej do życia formę współczesną, inspirowaną estetyką grecką, to wyjątkowe zdarzenie artystyczne.

Po raz pierwszy efekty wspólnej pracy nad przedsięwzięciem zostały pokazane we wrześniu 2006 roku w ramach Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Działanie cieszyło się dużym zainteresowaniem, obydwa przedstawienia zgromadziły kilkuset widzów. Kan Katsura tak bardzo zaangażował się w pracę przy Tańcu Lasu, że zdecydował się zatańczyć porywające solo. Tomasz Rodowicz po raz kolejny udowadnia, że jak sam mówi, teatr jest dzisiaj tą ostatnią przestrzenią, w której możliwe jest bliskie, bezpośrednie spotkanie z drugim człowiekiem, gdzie rzeczy dzieją się naprawdę.

Twórcy: Teatr CHOREA, Teatr Limen, Kan Katsura
Reżyseria: Kan Katsura
Muzyka: Tomasz Rodowicz, CHOREA
Choreografia: Kan Katsura
Obsada: Beata Ciecierska-Zajdel, Gabriela Daris, Wioletta Małecka, Sylwia Hanff, Małgorzata Lipczyńska, Floriana Lombardo, Ofelia Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iwona Wojnicka, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Krzysztof Jerzak, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Massimo Pierani, Łukasz Wójcicki
Premiera: 11-13 września 2006, Festiwal Skrzyżowanie Kultur, Warszawa

 

more

Premiera spektaklu "Po Ptakach / After the Birds"

Premiera spektaklu "Po Ptakach / After the Birds"

09-14.12.2005
Teatr Współczesny we Wrocławiu / Teatr Nowy Praga w Warszawie

Zapraszamy na premierę spektaklu "Po Ptakach / After the Birds" stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i grupy Earthfall, do Teatru Współczesnego we Wrocławiu i Teatru Nowego Praga w Warszawie.

data: 09-14 grudnia 2005
miejsce: Teatr Współczesny, Wrocław; Teatr Nowy Praga, Warszawa

 

Po Ptakach jest drugą częścią tryptyku realizowanego wspólnie przez CHOREĘ i Earthfall, wynikiem kolejnego międzynarodowego projektu teatralnego, powstałego we wrześniu 2005 roku w Cardiff (Walia). Oba zespoły, posługujące się zupełnie odmiennymi estetykami i metodami pracy, stworzyły wspólnie nowy język na pograniczu gatunków i stylów. CHOREA i Earthfall konfrontują antyczną grecką pieśń chóralną ze współczesną muzyką, choreografią przestrzeni miejskiej i lękami dzisiejszego świata.

Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: co zostało nam dzisiaj po Ptakach Arystofanesa, po starożytnych Grekach i ich kulturze, co mamy z nimi wspólnego? Pamiętajmy, że Ateny za życia Arystofanesa przechodzą czas wyniszczających wojen ze Spartą, czas rozpadającej się demokracji, kryzysów politycznych, spisków i walki o władzę różnych stronnictw politycznych. Kruszą się wartości społeczne i religijne. W takich okolicznościach zawsze pojawiają się przewodnicy do nowego wspaniałego świata, który ma szanse powstać na gruzach starego, dzięki utopijnym ideom, populistycznym hasłom, manipulacjom i ustawieniu się dokładnie pomiędzy tymi, którym się udało, a tymi, którzy są przegrani. Jedni bez drugich nie mogą żyć, więc tam, gdzie ich drogi się przecinają, trzeba tym pierwszym odbierać władzę, a tym drugim marzenia. Całość otoczyć murem, rozstawić straże i strzec się obcych, jak to jest w Chmurokukułczynie – idealnym nowym państwie Arystofanesa. Ale zza wysokiego muru bogowie wyglądają na skorumpowanych idiotów, a ludzie na okradzionych z marzeń karłów. Czy raj na ziemi można dzisiaj budować tylko za kolczastymi drutami, czy wszystkie wizje uzdrawiania świata w trakcie realizacji stają się zawsze tak samo gorzkie i groźne? W tym spektaklu granym w postkomunistycznym państwie, w dobie globalnego terroryzmu pytamy o to nie tylko Arystofanesa…

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Choreografia: Jessica Cohen, Jim Ennis, Suzanne Firth, Cai Tomos, CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Obsada: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Sean Palmer, Tomasz Rodowicz
Premiera: 09-14 grudnia 2005, Teatr Współczesny, Wrocław; Teatr Nowy Praga, Warszawa

more

Premiera spektaklu "Tezeusz w Labiryncie"

Premiera spektaklu "Tezeusz w Labiryncie"

01.10.2004
Uzdrowisko Nałęczów

Zapraszamy na premierę spektaklu "Tezeusz w Labiryncie" Teatru CHOREA w reżyserii Doroty Porowskiej i Elżbiety Rojek, w Uzdrowisku Nałęczów.

data: 1 października 2004
miejsce: Uzdrowisko Nałęczów

 

Człowiek dzisiejszy jest w swoim działaniu kreatywnym rozszczepiony, podobnie jak w całej swojej wyspecjalizowanej aktywności. Oddzielił język od ciała, a jego wypowiedziom nie towarzyszy już śpiew. Choreia to koncepcja trójjedności: muzyki, słowa i gestu ciała. To harmonijna integracja środków ludzkiej ekspresji, które nie tylko stanowiły jedność u podstaw teatru antycznego, ale były też wzorem harmonijnego życia. Nasza praca ma doprowadzić do powtórnego połączenia tych rozdzielonych wątków. Wybór historii, którą chcieliśmy opowiedzieć, też nie był przypadkowy. Wędrówka w labiryncie to droga w głąb, do centrum, gdzie czeka na nas potwór, z którym musimy się zmierzyć, aby zachować życie i odzyskać wolność. Mit o Tezeuszu – młodzieńcu, który przybył na Kretę, aby odbyć inicjację w kolebce kultury europejskiej – poprzez opisy przygód, zagrożeń i podejmowanych walk odmalowuje proces docierania do własnego wnętrza, starcia z ciemną stroną „ja”, integracji osoby-jednostki-mikroświata. Ostateczny cel Tezeusza to odnalezienie własnej tożsamości. Tematem spektaklu jest więc proces indywiduacji, integrowania jednostki we wszystkich jej aspektach – psychicznych i fizycznych. To poniekąd spektakl o nas samych, gdyż dla nas, jako twórców teatru, był on próbą labiryntu, inicjacją, której musieliśmy się poddać, aby odnaleźć indywidualny język i własną artystyczną tożsamość.

Spektakl Teatru CHOREA powstał jako wynik ścisłej współpracy grupy Tańców Labiryntu i Orkiestry Antycznej. Pomocą filologiczną służył nam dr hab. Mikołaj Szymański, a jego melorecytowane wykonania antycznych tekstów stały się ważnym wsparciem naszego choreicznego sposobu rozumienia teatru. Tezeusz w labiryncie jest spektaklem choreograficzno-muzyczno-słownym: grupa 11 tancerzy-śpiewaków oraz 4 aktorów-muzyków przedstawia mit Tezeusza z wykorzystaniem choreografii stworzonych na podstawie ikonografii antycznej (wazy, płaskorzeźby, mozaiki, znaleziska archeologiczne pochodzące z Krety) oraz muzyki inspirowanej zabytkami muzycznymi, literaturą antyczną (Hymn Delijski Kallimacha, homerycki Hymn do Demeter, dytyramby Bakchylidesa) oraz żywą tradycją kultury ludowej współczesnych Bałkanów.

Reżyseria: Dorota Porowska, Elżbieta Rojek
Muzyka: Tomasz Rodowicz, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło: Anna Sujka, Sławomir Bergański, Tomasz Krukowski
Scenografia: Andrzej Ćwiek
Kostiumy: Agata Rojek
Obsada: Anna Bogdanowicz, Wioletta Gwóźdź, Małgorzata Jabłońska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz
Premiera: 1 października 2004, Uzdrowisko Nałęczów

 

more

Polska premiera spektaklu "Hode Galatan"

Polska premiera spektaklu "Hode Galatan"

14-15.02.2004
Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa

Zapraszamy na polską premierę spektaklu "Hode Galatan", stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i grupy Earthfall, do Centrum Sztuki Współczesnej-Zamek Ujazdowski, Warszawa.

data: 14, 15 lutego 2004
miejsce: Centrum Sztuki Współczesnej-Zamek Ujazdowski, Warszawa

 

Najważniejszym impulsem, który wyznaczał nam kierunek realizacji tego projektu było pytanie o sens i znaczenie, jakie w XXI wieku dla współczesnego człowieka może mieć Antyk i jego muzyka. Na to pytanie próbowaliśmy odpowiadać z perspektywy artystycznej, antropologicznej i historycznej, dlatego do projektu zaprosiliśmy jeden z najlepszych brytyjskich teatrów tańca – grupę Earthfall. Zadaniem artystów z Earthfall było „przeczytanie” muzyki Orkiestry Antycznej językiem współczesnego tańca, poetyką ruchu dzisiejszego, nowoczesnego performera. Połączenie tych najstarszych pieśni świata z najnowszymi technikami ruchu ludzkiego ciała było odważnym eksperymentem, który dał owoc w formie spektaklu Hode Galatan. Wiodącym aktorem spektaklu jest chór – metonimia społeczeństwa – który wielokrotnie rozpada się i wiąże na nowo wokół szczątków rytuału, którego dziś nikt już nie jest w stanie odtworzyć. Chaos, bezradność i agresja narastają we współczesnym człowieku, pozbawionym narzędzi porządkowania świata. Pozostały tylko ślady pieśni, których pierwotne funkcje i siła niemal już się zatarły. Ich pozostałości rodzą niszczącą moc.

Spotkanie z Earthfall przy tym projekcie było realnym, choć nieformalnym, początkiem CHOREI.

Spektakl został zrealizowany w ramach projektu europejskiego Kultura 2000: Nieznane źródła muzyki europejskiej – Antyczna Grecja.

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jim Ennis, Jessica Cohen, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Choreografia: Jessica Cohen, Jim Ennis, Cai Tomos, CHOREA 
Obsada premierowa: Anna Dąbrowska, Paulina Matuszewska, Dagmara Nakonieczna, Elżbieta Rojek, Agnieszka Szablewska, Elina Toneva, Katarzyna Tadeusz, Piotr Furtak, Tomasz Krzyżanowski, Sean Palmer, Grzegorz Pawłowski, Maciej Rychły

Premiera: 21 listopada 2003, (St Donats Art Centre, Walia), 14-15 lutego 2004, (Centrum Sztuki Współczesnej-Zamek Ujazdowski, Warszawa)

 

more

Walijska premiera spektaklu "Hode Galatan"

Walijska premiera spektaklu "Hode Galatan"

21.11.2003
St Donats Art Centre, Walia

Zapraszamy na walijską premierę spektaklu "Hode Galatan", stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i grupy Earthfall, w St Donats Art Centre w Walii.

data: 21 listopada 2003
miejsce: St Donats Art Centre, Walia

 

Najważniejszym impulsem, który wyznaczał nam kierunek realizacji tego projektu było pytanie o sens i znaczenie, jakie w XXI wieku dla współczesnego człowieka może mieć Antyk i jego muzyka. Na to pytanie próbowaliśmy odpowiadać z perspektywy artystycznej, antropologicznej i historycznej, dlatego do projektu zaprosiliśmy jeden z najlepszych brytyjskich teatrów tańca – grupę Earthfall. Zadaniem artystów z Earthfall było „przeczytanie” muzyki Orkiestry Antycznej językiem współczesnego tańca, poetyką ruchu dzisiejszego, nowoczesnego performera. Połączenie tych najstarszych pieśni świata z najnowszymi technikami ruchu ludzkiego ciała było odważnym eksperymentem, który dał owoc w formie spektaklu Hode Galatan. Wiodącym aktorem spektaklu jest chór – metonimia społeczeństwa – który wielokrotnie rozpada się i wiąże na nowo wokół szczątków rytuału, którego dziś nikt już nie jest w stanie odtworzyć. Chaos, bezradność i agresja narastają we współczesnym człowieku, pozbawionym narzędzi porządkowania świata. Pozostały tylko ślady pieśni, których pierwotne funkcje i siła niemal już się zatarły. Ich pozostałości rodzą niszczącą moc.

Spotkanie z Earthfall przy tym projekcie było realnym, choć nieformalnym, początkiem CHOREI.

Spektakl został zrealizowany w ramach projektu europejskiego Kultura 2000: Nieznane źródła muzyki europejskiej - Antyczna Grecja.

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jim Ennis, Jessica Cohen, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Choreografia: Jessica Cohen, Jim Ennis, Cai Tomos, CHOREA 
Obsada premierowa: Anna Dąbrowska, Paulina Matuszewska, Dagmara Nakonieczna, Elżbieta Rojek, Agnieszka Szablewska, Elina Toneva, Katarzyna Tadeusz, Piotr Furtak, Tomasz Krzyżanowski, Sean Palmer, Grzegorz Pawłowski, Maciej Rychły

Premiera: 21 listopada 2003, (St Donats Art Centre, Walia), 14-15 lutego 2004, (Centrum Sztuki Współczesnej-Zamek Ujazdowski, Warszawa)

 

more

Archive

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.