Spektakl "Odpoczywanie" w Katowicach i w TVP Kultura

Spektakl "Odpoczywanie" w Katowicach i w TVP Kultura

09-10.03.2009
Festiwal Interpretacje / TVP Kultura

Zapraszamy na spektakl "Odpoczywanie" w reżyserii Pawła Passiniego, który zostanie zaprezentowany w ramach Festiwalu Interpretacje w Katowicach oraz będzie transmitowany w TVP Kultura.

data: 9 i 10 marca 2009
godzina: 20:00
miejsce: Studio Telewizji Katowice, ul. Telewizyjna 1

data transmisji: 10 marca 2009
godzina: 20:00
miejsce: transmisja w TVP Kultura

więcej informacji: www.laznianowa.pl, www.estradaslaska.pl

 

Premiera tego spektaklu miała miejsce podczas organizowanego w nowohuckiej Łaźni Nowej festiwalu, związanego z obchodami rocznicy śmierci Stanisława Wyspiańskiego - „Wyspiański wyzwala”. „Odpoczywanie” jest autorskim dziełem Pawła Passiniego, który scenariusz przedstawienia oparł na różnych związanych z Wyspiańskim źródłach. Obok znanych dramatów i wierszy w tekst włączone zostały juwenilia, listy, artykuły i zapiski artysty.

"Odpoczywanie opiera się na autorskim scenariuszu, którego podłożem są między innymi nieinscenizowane do tej pory fragmenty twórczości Stanisława Wyspiańskiego, która, jako przedmiot wielokrotnych reinterpretacji, była deformowana i formatowana. Zatraciwszy wreszcie pierwotny kontekst – powraca jedyniew postaci oderwanych fragmentów, majaczących w zbiorowej wyobraźni. Z tych elementów rekonstruujemy obraz Wyspiańskiego w momencie fizycznej śmierci, i zarazem narodzin w „teatrze pamiątek”. Nasza uwaga skupia się jednak nie na samym Wyspiańskim, a na jego dzieciach. Helenka, Staś, Teodor i Mieciu w Odpoczywaniu stają się bohaterami. Cofają czas, zjadając robaki. Bawią się z ojcem, przywołują swoje najszczęśliwsze chwile… Ojciec potrafił opuścić swoich Znakomitych Przyjaciół, bo właśnie nadchodziła pora dnia, która zarezerwowana była dla dzieci. Święty czas zabawy i odpoczynku. To dzięki tym godzinom, upływającym na wspólnym malowaniu, opowiadaniu bajek i wielu innych wspaniałych rzeczach, w panteonie Naszej Narodowej Spuścizny pojawia się pełna tajemnic twarz dziecka, które od tej chwili potrafimy rozpoznać w każdym z nas. W podzięce za to bohaterów obrazów spotkała podwójna tragedia. To jeden z najbardziej wstydliwych i paskudnych aktów osławionej czarnej niewdzięczności. W dzień po śmierci Wyspiańskiego do jego rodzinnego domu w Węgrzcach udała się ekspedycja, której celem było wywiezienie możliwie jak największej ilości rzeczy, które po sobie pozostawił. Także w trosce o należytą edukację wieszczego potomstwa troskliwi przedstawiciele Narodowej Kultury odebrali dzieci Matce (z pochodzenia chłopce), dopełniając ich osierocenia. Żadne z dzieci do końca życia nie pogodziło się z tą tragedią. Dwóch synów trafiło do szpitali psychiatrycznych (Staszek spędził tam 30 lat!), Helenkę wyekspediowano do szwajcarskiej szkoły klasztornej, w której przez cały czas modliła się... o powrót do Węgrzc.
Śmierć, pamięć, sztuka i życie. Czwarty wieszcz i krakowska tajemnica poliszynela. Podczas intermedium Maciej Wyczański – aktor – opowiada o zmaganiach z rolą Wyspiańskiego, a internauci cały czas na żywo tworzą wyświetlany na ścianach sceny chat o tym, co widzą." (Paweł Passini)

Reżyseria, muzyka, scenariusz, projekcje: Paweł Passini
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Zdjęcia: Przemek Sieraczyński

Obsada:
Wielki Polak w stanie postępującej mineralizacji - Maciej Wyczański
Narodowe Sierotki:
Anna Bogdanowicz - Helenka
Dominika Jarosz - Staś
Barbara Songin - Teodor
Katarzyna Tadeusz - Mieciu
oraz
Mistrz Ceremonii Pogrzebowych - Rafał Rękosiewicz

Spektakl współprodukowany przez Teatr Łaźnia Nowa z Nowej Huty.

Premiera: 28 listopada 2007, Teatr Łaźnia Nowa, Nowa Huta, Kraków

 

more

Warsztaty chórów antycznych

Warsztaty chórów antycznych

06.03.2009
Teatr CHOREA

Zapraszamy do udziału w cyklu warsztatów poświęconych chórom antycznym, prowadzonych przez Dorotę Porowską.

data: 6 marca 2009 (pierwsze spotkanie)
godzina: 16:00
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
informacje/zapisy: Dorota Porowska,  693 289 147

 

W związku z kontynuacją pracy nad spektaklem “Antygona”, tworzonym na podstawie tragedii Sofoklesa, Teatr CHOREA zaprasza do udziału w cyklu warsztatów poświęconych chórom antycznym. Warsztaty poprowadzi Dorota Porowska.

Analiza formalna chóru tragedii antycznej - jego mowy, gestu, strategii ruchu - zamknięta w formie muzycznej melorecytacji, jest tematem projektu artystycznego realizowanego od kilku lat wspólnie przez Teatr Kana ze Szczecina i Stowarzyszenie Teatralne CHOREA. Sięgnęliśmy po klasyczną tragedię. Tym razem postanowiliśmy przeprowadzić konsekwentnie myśl dramaturgiczną Sofoklesa. Może komuś poniższe deklaracje wydadzą się przewrotne, ale intencją naszą nie było nowe odczytanie, czyli nowatorska inscenizacja, ale wykonanie możliwie najbliższe oryginałowi. W naszej pracy dalecy jesteśmy od psychologizowania i dywagacji na temat słuszności postaw, tym bardziej, że kolejne pokolenia rodaków nadal sprawują sąd nad głównymi postaciami "Antygony" i zabieranie głosu w dyskusji na ten temat dawno stało się bezcelowe. Jedyne, co dzisiaj pozostaje, to przebijając się przez potok migotliwych słów, uzmysłowić sobie te wszystkie ołtarze, kaskady rytmów, opadające stopy, smutek widzów, zachodzące słońce i wędrówkę dźwięków w antycznym teatrze...

 

 

 

more

"Koncert Pieśni Antycznych" na Uniwersytecie Łódzkim

"Koncert Pieśni Antycznych" na Uniwersytecie Łódzkim

05.03.2009
Uniwersytet Łódzki

Zapraszamy na "Koncert Pieśni Antycznych" Teatru CHOREA, pod tytułem "Trójjedyna CHOREA - muzyka i ruch antycznej Grecji", który odbędzie się z okazji 20-lecia Ośrodka Badań Myśli Chrześcijańskiej, na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.

data: 5 marca 2009
godzina: 18:00
miejsce: Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Lipowa 81, sala nr 9
wstęp: wolny, bezpłatny

 

Twórcy Teatru CHOREA od dawna zajmują się badaniem muzyki antycznej Grecji, będącej niezwykle cennym dziedzictwem kultury i jednym z najstarszych ocalałych zapisów muzyki europejskiej. Początkowo była to głównie praca nad pieśniami i tekstami antycznych dramatów oraz rekonstrukcja antycznych instrumentów. Po latach pracy nad pieśniami i tekstami antycznymi, artyści Teatru CHOREA przygotowali zupełnie nową ich aranżację. Źródłowe formy muzyczne, pochodzące z najstarszych tradycji europejskich, ulegają dynamicznej, współczesnej dźwiękowej transformacji.

 

more

Warsztaty pieśni antycznych

Warsztaty pieśni antycznych

17.02-03.03.2009
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na "Warsztaty Pieśni Antycznych" prowadzone przez Teatr CHOREA.

data: 17 lutego 2009
godzina: 18:00
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
wstęp: wolny, bezpłatny
ilość miejsc ograniczona
rezerwacja miejsc: (42) 646-88-65, pola.amber@fabrykasztuki.org

 

"Warsztaty Pieśni Antycznych" Teatru CHOREA obejmują naukę wybranych pieśni antycznych, zrekonstruowanych przez Macieja Rychłego, odczytanych z ocalałych starogreckich zabytków muzycznych.

Spotkanie rozpocznie się od podstawowej rozgrzewki głosowej i poznania nieparzystych struktur rytmicznych, stanowiących bazę dla muzyki Antyku. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję wystąpić w "Koncercie Pieśni Antycznych" Teatru CHOREA, który odbędzie się 5 marca 2009, na Wydziale Filologocznym Uniwersytetu  Łódzkiego, ul. Lipowa 81.

 

more

Spektakl "śpiewy Eurypidesa" w Warszawie

Spektakl "śpiewy Eurypidesa" w Warszawie

16-17.12.2008
Teatr Studio w Warszawie

Zapraszamy na spektakl "Śpiewy Eurypidesa" Teatru CHOREA do Teatru Stiudo w Warszawie.

data: 16 grudnia 2008
godzina: 18:00
data: 17 grudnia
godzina: 17:30
miejsce: Teatr Studio, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie

 

Spektakl „Śpiewy Eurypidesa” jest drugim etapem pracy CHOREI nad Bachantkami Eurypidesa, po „Bakkusie” zrealizowanym we współpracy z walijską grupą tańca współczesnego Earthfall w 2006 roku, gdzie tematem był niechciany, cierpiący i bezwzględny zarazem bóg/człowiek, szukający rewanżu we współczesnym świecie. W „Śpiewach Eurypidesa” tematem są kobiety - bachantki, które w zbiorowym uniesieniu sięgają do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w religijnej czy dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni zarówno 2500 lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, prowokują zdegradowany rytuał. Dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu. Dionizos nie zapowiada tu nowego życia - podsuwa jedynie argumenty, by wskazać kozła ofiarnego.

Kiedy z grupą Earthfall zamykaliśmy projekt "Bakkus" wiedzieliśmy, że dla CHOREI to jeszcze nie koniec pracy z Eurypidesem i jego Bachantkami. Wkrótce podjęliśmy ryzykowną próbę opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii przy użyciu zupełnie innego klucza: wykorzystując wyłącznie partie chórów z "Bachantek" i ruch. Chór jest głównym bohaterem dramatu. Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" jest więc przekładem antycznych chórów przez gest, taniec i pieśń, na teatr współczesny. Jest szukaniem nowego języka znaczeń w komunikacji ze światem - języka współczesnej chorei. W tym spektaklu gest i ruch są ekstremalne, a bachantki w swojej pasji i uniesieniu łamią granice grawitacji. Tekst antycznej greki zderza się ze świetnym polskim tłumaczeniem Jerzego Łanowskiego, dzisiejsza muzyka Macieja Rychłego - z bachicznym akordem starożytności.

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Opracowanie muzyczne i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Paweł Passini
Kostiumy: Weselina Nikołow
Obsada premierowa: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Anna Bogdanowicz, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz, Arkadiusz Rogoziński
Premiera: 1 września 2007, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

 

more

Spektakl "Po Ptakach" w Bytomiu i Warszawie

Spektakl "Po Ptakach" w Bytomiu i Warszawie

11-14.12.2008
Bytomskie Centrum Kultury / Teatr Studio w Warszawie

Zapraszamy na spektakl "Po Ptakach / After the Birds" Teatru CHOREA i Earthfall Dance do Cenrum Kultury w Bytomiu i Teatru Stiudo w Warszawie.

data: 11 grudnia 2008
godziona: 18:00
miejsce: Bytomskie Centrum Kultury, ul. Żeromskiego 27

data: 13 grudnia 2008
godzina: 19:00
data: 14 grudnia 2008
godzina: 17.30
miejsce: Teatr Studio,  Pałac Kultury i Nauki w Warszawie

 

Spektakl "Po Ptakach" jest drugą częścią tryptyku realizowanego wspólnie przez CHOREĘ i Earthfall, wynikiem kolejnego międzynarodowego projektu teatralnego, powstałego we wrześniu 2005 roku w Cardiff (Walia). Oba zespoły, posługujące się zupełnie odmiennymi estetykami i metodami pracy, stworzyły wspólnie nowy język na pograniczu gatunków i stylów. CHOREA i Earthfall konfrontują antyczną grecką pieśń chóralną ze współczesną muzyką, choreografią przestrzeni miejskiej i lękami dzisiejszego świata.

Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: co zostało nam dzisiaj po Ptakach Arystofanesa, po starożytnych Grekach i ich kulturze, co mamy z nimi wspólnego? Pamiętajmy, że Ateny za życia Arystofanesa przechodzą czas wyniszczających wojen ze Spartą, czas rozpadającej się demokracji, kryzysów politycznych, spisków i walki o władzę różnych stronnictw politycznych. Kruszą się wartości społeczne i religijne. W takich okolicznościach zawsze pojawiają się przewodnicy do nowego wspaniałego świata, który ma szanse powstać na gruzach starego, dzięki utopijnym ideom, populistycznym hasłom, manipulacjom i ustawieniu się dokładnie pomiędzy tymi, którym się udało, a tymi, którzy są przegrani. Jedni bez drugich nie mogą żyć, więc tam, gdzie ich drogi się przecinają, trzeba tym pierwszym odbierać władzę, a tym drugim marzenia. Całość otoczyć murem, rozstawić straże i strzec się obcych, jak to jest w Chmurokukułczynie – idealnym nowym państwie Arystofanesa. Ale zza wysokiego muru bogowie wyglądają na skorumpowanych idiotów, a ludzie na okradzionych z marzeń karłów. Czy raj na ziemi można dzisiaj budować tylko za kolczastymi drutami, czy wszystkie wizje uzdrawiania świata w trakcie realizacji stają się zawsze tak samo gorzkie i groźne? W tym spektaklu granym w postkomunistycznym państwie, w dobie globalnego terroryzmu pytamy o to nie tylko Arystofanesa…

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Choreografia: Jessica Cohen, Jim Ennis, Suzanne Firth, Cai Tomos, CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Obsada: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Sean Palmer, Tomasz Rodowicz

Premiera: 09-14 grudnia 2005, Teatr Współczesny, Wrocław; Teatr Nowy Praga, Warszawa

 

more

Spektakl "Odpoczywanie" w Krakowie

Spektakl "Odpoczywanie" w Krakowie

09.12.2008
Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Zapraszamy na spektakl "Odpoczywanie" w reżyserii Pawła Passiniego, w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie. 

data: 9 grudnia 2008
godzina 20:00
miejsce: Teatr Łaźnia Nowa, Kraków

 

Premiera tego spektaklu miała miejsce podczas organizowanego w nowohuckiej Łaźni Nowej festiwalu, związanego z obchodami rocznicy śmierci Stanisława Wyspiańskiego - „Wyspiański wyzwala”. „Odpoczywanie” jest autorskim dziełem Pawła Passiniego, który scenariusz przedstawienia oparł na różnych związanych z Wyspiańskim źródłach. Obok znanych dramatów i wierszy w tekst włączone zostały juwenilia, listy, artykuły, zapiski artysty.

"Odpoczywanie opiera się na autorskim scenariuszu, którego podłożem są między innymi nieinscenizowane do tej pory fragmenty twórczości Stanisława Wyspiańskiego, która, jako przedmiot wielokrotnych reinterpretacji, była deformowana i formatowana. Zatraciwszy wreszcie pierwotny kontekst – powraca jedyniew postaci oderwanych fragmentów, majaczących w zbiorowej wyobraźni. Z tych elementów rekonstruujemy obraz Wyspiańskiego w momencie fizycznej śmierci, i zarazem narodzin w „teatrze pamiątek”. Nasza uwaga skupia się jednak nie na samym Wyspiańskim, a na jego dzieciach. Helenka, Staś, Teodor i Mieciu w Odpoczywaniu stają się bohaterami. Cofają czas, zjadając robaki. Bawią się z ojcem, przywołują swoje najszczęśliwsze chwile… Ojciec potrafił opuścić swoich Znakomitych Przyjaciół, bo właśnie nadchodziła pora dnia, która zarezerwowana była dla dzieci. Święty czas zabawy i odpoczynku. To dzięki tym godzinom, upływającym na wspólnym malowaniu, opowiadaniu bajek i wielu innych wspaniałych rzeczach, w panteonie Naszej Narodowej Spuścizny pojawia się pełna tajemnic twarz dziecka, które od tej chwili potrafimy rozpoznać w każdym z nas. W podzięce za to bohaterów obrazów spotkała podwójna tragedia. To jeden z najbardziej wstydliwych i paskudnych aktów osławionej czarnej niewdzięczności. W dzień po śmierci Wyspiańskiego do jego rodzinnego domu w Węgrzcach udała się ekspedycja, której celem było wywiezienie możliwie jak największej ilości rzeczy, które po sobie pozostawił. Także w trosce o należytą edukację wieszczego potomstwa troskliwi przedstawiciele Narodowej Kultury odebrali dzieci Matce (z pochodzenia chłopce), dopełniając ich osierocenia. Żadne z dzieci do końca życia nie pogodziło się z tą tragedią. Dwóch synów trafiło do szpitali psychiatrycznych (Staszek spędził tam 30 lat!), Helenkę wyekspediowano do szwajcarskiej szkoły klasztornej, w której przez cały czas modliła się... o powrót do Węgrzc.
Śmierć, pamięć, sztuka i życie. Czwarty wieszcz i krakowska tajemnica poliszynela. Podczas intermedium Maciej Wyczański – aktor – opowiada o zmaganiach z rolą Wyspiańskiego, a internauci cały czas na żywo tworzą wyświetlany na ścianach sceny chat o tym, co widzą." (Paweł Passini)

Reżyseria, muzyka, scenariusz, projekcje: Paweł Passini
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Zdjęcia: Przemek Sieraczyński

Obsada:
Wielki Polak w stanie postępującej mineralizacji - Maciej Wyczański
Narodowe Sierotki:
Anna Bogdanowicz - Helenka
Dominika Jarosz - Staś
Barbara Songin - Teodor
Katarzyna Tadeusz - Mieciu
oraz
Mistrz Ceremonii Pogrzebowych - Rafał Rękosiewicz

Spektakl współprodukowany przez Teatr Łaźnia Nowa z Nowej Huty

Premiera: 28 listopada 2007, Teatr Łaźnia Nowa, Nowa Huta, Kraków

 

more

Premiera spektaklu "Gry [w] Pana Cogito"

Premiera spektaklu "Gry [w] Pana Cogito"

08-09.11.2008
Teatr CHOREA

Zapraszamy na premierę spektaklu “Gry (w) Pana Cogito” Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 8 i 9 listopada 2008
godzina: 20:00
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: wstęp wolny

„Uczymy się grać, patrząc jak grają inni.
Jak jednak obserwator odróżni błąd graczy od posunięcia prawidłowego?(…)
Przypatrz się temu co nazywamy grami.
Co jest im wszystkim wspólne?

Co jeszcze jest grą a co już nią nie jest?
Czy możesz podać granice?
Nie. Możesz je wytyczyć. Dotąd bowiem ich jeszcze nie wytyczono. (…)”

Ludwig Wittgenstein Dociekania filozoficzne 


Gry (w) Pana Cogito to rozpisanie myśli poety na przestrzeń sceny. Precyzyjne poetyckie konstrukcje zostają rozłożone na części. Taki zabieg prowadzi do odsłonięcia ich elementarnych, żywych znaczeń oraz do wydobycia autentycznej siły słów. Fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta składane są w nowe związki.

Trzy źródłowe środki teatralne – słowo, ruch i muzyka – budują rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość sceniczną. Tworzą nierozerwalną jednię – nową choreę. Ruch nie ilustruje słowa, muzyka nie dopowiada treści. Dopiero z ich równoprawnego połączenia rodzi się wielopoziomowy świat przewrotnych znaczeń i fizycznie odczuwalnych napięć. Surrealizm przenikający obrazy sceniczne oddziałuje z jednakową siłą na zmysły, podświadomość i cogito.

Zmaganie z ideami Pana C. dokonuje się w szesnastu rozgrywkach. Każda rządzi się własnymi regułami rozpisanymi adekwatnie do zasad przewrotnej metody CHOREI. Gry z myślami poety stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co Herbert ma nam do powiedzenia w dzisiejszej rzeczywistości. Stwarzają okazję, żeby poeta sam zapytał nas, gdzie jesteśmy. Ale do kogo mówi? Kto go dziś słucha?

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito
Na podstawie tekstów Zbigniewa Herberta

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Wizualizacje: Jaromir Dziewic, Piotr Wdówka
Współpraca literacka: Joanna Chmielecka
Obsada: Julia Jakubowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Sebastian Klim, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek

Projekt zrealizowano w ramach programu "Herbert" ogłoszonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

more

Premiera spektaklu "Tehillim/Psalmy"

Premiera spektaklu "Tehillim/Psalmy"

14.06.2008
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Tehillim/Psalmy" Teatru CHOREA i neTTheatre, w reżyserii Pawła Passiniego, do Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 14 czerwca 2008 
godzina: 19:00
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

 

Teatr CHOREA i neTTheatre - Teatr w Sieci Powiązań przedstawiają, ujawniają, przywracają niemal zupełnie zapomnianą tradycję śpiewania w pustce. Psalmy - pieśń początków, pieśń podróży, źródło poezji jak najbardziej ludzkiej, ale natchnionej; zarodek, podstawowa komórka - DNA kultury, DNA teatru. Obraz: „Przewodnikowi chóru Psalm Dawidowy…” - tłum osadzony w centrum miejskiego organizmu XXI wieku rozstępuje się przed pięknie śpiewającym - takie przeniesienie to wydobywanie, ujawnianie, wyjście, comming out. Tehillim/Psalmy to współczesne, radykalne odczytanie tekstu Psalmów przez pryzmat dokonań największych buntowników XX wieku - Antonina Artauda, Francisa Bacona, Witolda Gombrowicza. To terapia kultury, przywracanie pamięci, rehabilitacja wrażliwości. Krzyk Króla Dawida i śpiew jąkającego się Mojżesza, zmierzającego przez pustkowia do obiecanej Europy.

Psalmy stanowią dzisiaj przecięcie i punkt zborny dla katolików, protestantów, wyznawców prawosławia i Żydów. Trudno zliczyć wszystkie tradycje śpiewania psalmów, jak również miejsca na globie, w których są wykonywane. Od śpiewu bizantyjskiego, po negro spiritual; od chorału gregoriańskiego, po współczesne wersje rock i reggae; od tradycyjnych śpiewów Żydów z Etiopii, po współczesne wersje autorstwa Leonarda Bernsteina – na każdym kontynencie znaleźć można zarówno dawne, jak i zupełnie nowoczesne wykonania. Chcemy poznać, przyswoić i zaprezentować szerokiej publiczności drobną, lecz reprezentatywną cząstkę tego niezwykłego bogactwa.

Reżyseria: Paweł Passini
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz oraz fragmenty muzyki tradycyjnej różnych kultur
Choreografia: CHOREA
Światło: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Maria Porzyc
Obsada: Monika Dąbrowska, Dominika Jarosz, Anna Kaźmierak, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Katarzyna Tadeusz, Iga Załęczna, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz

more

Premiera spektaklu "Odpoczywanie"

Premiera spektaklu "Odpoczywanie"

28.11.2007
Teatr Łaźnia Nowa, Kraków

Zapraszamy na premierę spektaklu "Odpoczywanie" w reżyserii Pawła Passiniego, w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie. 

data: 28 listopada 2007
miejsce: Teatr Łaźnia Nowa, Kraków

 

Premiera spektaklu odbędzie się podczas organizowanego w nowohuckiej Łaźni Nowej festiwalu, związanego z obchodami rocznicy śmierci Stanisława Wyspiańskiego - „Wyspiański wyzwala”. „Odpoczywanie” jest autorskim dziełem Pawła Passiniego, który scenariusz przedstawienia oparł na różnych związanych z Wyspiańskim źródłach. Obok znanych dramatów i wierszy w tekst włączone zostały juwenilia, listy, artykuły, zapiski artysty.

"Odpoczywanie opiera się na autorskim scenariuszu, którego podłożem są między innymi nieinscenizowane do tej pory fragmenty twórczości Stanisława Wyspiańskiego, która, jako przedmiot wielokrotnych reinterpretacji, była deformowana i formatowana. Zatraciwszy wreszcie pierwotny kontekst – powraca jedyniew postaci oderwanych fragmentów, majaczących w zbiorowej wyobraźni. Z tych elementów rekonstruujemy obraz Wyspiańskiego w momencie fizycznej śmierci, i zarazem narodzin w „teatrze pamiątek”. Nasza uwaga skupia się jednak nie na samym Wyspiańskim, a na jego dzieciach. Helenka, Staś, Teodor i Mieciu w Odpoczywaniu stają się bohaterami. Cofają czas, zjadając robaki. Bawią się z ojcem, przywołują swoje najszczęśliwsze chwile… Ojciec potrafił opuścić swoich Znakomitych Przyjaciół, bo właśnie nadchodziła pora dnia, która zarezerwowana była dla dzieci. Święty czas zabawy i odpoczynku. To dzięki tym godzinom, upływającym na wspólnym malowaniu, opowiadaniu bajek i wielu innych wspaniałych rzeczach, w panteonie Naszej Narodowej Spuścizny pojawia się pełna tajemnic twarz dziecka, które od tej chwili potrafimy rozpoznać w każdym z nas. W podzięce za to bohaterów obrazów spotkała podwójna tragedia. To jeden z najbardziej wstydliwych i paskudnych aktów osławionej czarnej niewdzięczności. W dzień po śmierci Wyspiańskiego do jego rodzinnego domu w Węgrzcach udała się ekspedycja, której celem było wywiezienie możliwie jak największej ilości rzeczy, które po sobie pozostawił. Także w trosce o należytą edukację wieszczego potomstwa troskliwi przedstawiciele Narodowej Kultury odebrali dzieci Matce (z pochodzenia chłopce), dopełniając ich osierocenia. Żadne z dzieci do końca życia nie pogodziło się z tą tragedią. Dwóch synów trafiło do szpitali psychiatrycznych (Staszek spędził tam 30 lat!), Helenkę wyekspediowano do szwajcarskiej szkoły klasztornej, w której przez cały czas modliła się... o powrót do Węgrzc.
Śmierć, pamięć, sztuka i życie. Czwarty wieszcz i krakowska tajemnica poliszynela. Podczas intermedium Maciej Wyczański – aktor – opowiada o zmaganiach z rolą Wyspiańskiego, a internauci cały czas na żywo tworzą wyświetlany na ścianach sceny chat o tym, co widzą." (Paweł Passini)

Reżyseria, muzyka, scenariusz, projekcje: Paweł Passini
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Zdjęcia: Przemek Sieraczyński

Obsada:
Wielki Polak w stanie postępującej mineralizacji - Maciej Wyczański
Narodowe Sierotki:
Anna Bogdanowicz - Helenka
Dominika Jarosz - Staś
Barbara Songin - Teodor
Katarzyna Tadeusz - Mieciu
oraz
Mistrz Ceremonii Pogrzebowych - Rafał Rękosiewicz

Spektakl współprodukowany przez Teatr Łaźnia Nowa z Nowej Huty
Premiera: 28 listopada 2007, Teatr Łaźnia Nowa, Nowa Huta, Kraków

 

more

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.