19-28.08.2022
Teatr CHOREA
Gorąco zapraszamy na Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2022: POCZĄTEK NOWEGO ŚWIATA, tworzony przez Teatr CHOREA. Festiwal odbędzie się w dniach 19-28 sierpnia 2022 roku, w jednym z najważniejszych miejsc na kulturalnej mapie Łodzi - w Fabryce Sztuki.
data: 19-28 sierpnia 2022
miejsce: Teatr CHOREA / Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
pełne info: https://www.retroperspektywy.com
Temat tegorocznej edycji prowadzi nas do rozważań o zagrożeniach dla naszej planety i gatunku ludzkiego. Problematyka ta coraz wyraźniej zaczyna funkcjonować w powszechnej świadomości. Świadczą o tym szczególnie analizy największych ośrodków badawczych na całym świecie. O zagrażającym nam widmie globalnej katastrofy mówi także sztuka: literatura, sztuki wizualne i performatywne. W obszarze zarówno badań naukowych jak i dokonań artystycznych, równowaga pomiędzy nadzieją na ocalenie, a brakiem nadziei, zdaje się być mocno zachwiana na korzyść tej drugiej. Nowe technologie rozwijające się w zawrotnym tempie, pozwalają na gromadzenie całej wiedzy ludzkości, na natychmiastowy przepływ i przetwarzanie informacji oraz na przewidywanie zbliżających się zagrożeń z dużą dokładnością. W coraz większym stopniu korzystamy z odnawialnych źródeł energii i z elektryczności jako głównego paliwa, które nie wyniszcza środowiska. Rozwój medycyny zmierza do eliminacji wszystkich ludzkich chorób oraz do przedłużania fizycznej i biologicznej egzystencji człowieka. Po raz pierwszy w historii ludzkości to nauka a nie religia obiecuje ludzkości NIEŚMIERTELNOŚĆ! Z drugiej strony możemy zwyczajnie nie zdążyć. Zmiany klimatyczne mogą spowodować głód, niekontrolowane wędrówki ludów oraz wojny o wodę i żywność. Eksploatacja zasobów planety i epidemie nowych chorób zahamują, lub zatrzymają gospodarkę w wielu regionach świata. Sztuczna inteligencja wyposażona we własną, niezależną decyzyjność może realizować własny nieznany dla nas plan.
A może po roku 2020, wykańczającej w każdym aspekcie pandemii i silnych konfliktach wartości okaże się, że ludziom chodzi o coś zupełnie innego? Możliwe, że stary świat odejdzie bezpowrotnie ze wszystkimi swoimi kategoriami i wartościami. Może teatr wnajbliższych latach ma za zadanie nie oglądać się wstecz, z nostalgią lub przekleństwem, lecz otworzyć okno na nowy wspaniały świat, początek nowego prawieku? Co jeśli opowieść o swoich marzeniach jest jedyną nadzieją na odrodzenie?
Jednak by ruszyć w nieznaną podróż, niezbędne jest podsumowanie dotychczasowych sukcesów i błędów, by budować nową jakoś na doświadczeniu i zdobytej wiedzy. Teatr znowu ma szansę nie tylko na postawienie najważniejszych pytań, ale powinien zobowiązać się do dawania przestrzeni na poszukiwanie odpowiedzi, jeżeli chce zachować prawdziwe relacje z widzem.
Z takimi zadaniami chcemy zwrócić się do zaproszonych na festiwal Retroperspektywy 2022 twórców, dla których ważna jest zarówno przeszłość, to co nas uformowało przez pokolenia, jak i przyszłość, którą będziemy zmuszeni na nowo odkrywać i definiować w drugiej połowie XXI wieku. Jaki widzą początek Nowego Świata? Poza wiodącą tematyką zapraszamy również wydarzenia, które w świecie sztuki teatralnej zostały zauważone przez krytyków i nagradzane na festiwalach na całym świecie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Zadanie jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.
Organizator: Teatr CHOREA
Współorganizator: Fabryka Sztuki w Łodzi
Partner: e-wejściówki.pl
19-23.08.2022
Fabryka Sztuki w Łodzi
Zapraszamy na premierę spektaklu "RAGNAROK", w reżyserii Adriana Bartczaka, w wykonaniu Teatru CHOREA, podczas otwarcia Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2022: POCZĄTEK NOWEGO ŚWIATA.
data: 19 sierpnia 2022 / piątek
data: 23 sierpnia 2022 / wtorek
godzina: 19:00
miejsce: Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
wstęp: bezpłatny, konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc
rezerwacja miejsc: od 19 lipca 2022 / przez internetowy FORMULARZ REZERWACYJNY / telefonicznie: +48 506 103 207, od poniedziałku do piątku, w godzinach 10:00-16:00
Spektakl w dniu 19 sierpnia tłumaczony będzie na Polski Język Migowy (PJM)
Po wydarzeniu w dniu 19 sierpnia zapraszamy na rozmowę z twórcami
Rozmowę poprowadzi Stanisław Godlewski
Rozmowa prowadzona będzie w języku polskim
"RAGNAROK"
Ragnarok w nordyckiej motologii oznacza „zmierzch bogów”, albo po prostu koniec starego świata i początek nowego. Jednak tytuł naszego spektaklu jest jedynym odniesieniem, które bezpośrednio łączy go z mitologią. Poczuliśmy, że to może podsunie widzom kolejną warstwę interpretacyjną, a jednocześnie spodobał nam się fakt, że ten termin jest tak dosadny w swoim znaczeniu.
Spektakl opowiada o nowym świecie. I tutaj chcieliśmy zagłębić się w problematykę człowieczeństwa. Problematykę relacji międzyludzkich, połączenia i kontaktu ze samym sobą oraz obrazu społeczeństwa, ale bez określonych ról czy hierarchii.
Pracujemy z koncepcją liminalności, koncentrującej się na byciu w miejscu „pomiędzy”, które stanowi kluczowy moment w centralnej fazie obrzędu przejścia.To miejsce, w którym już nie jesteśmy dawnymi sobą, ale jeszcze nie staliśmy się niczym nowym. To ambiwalentne, niejednoznaczne miejsce przejścia. Chcieliśmy, żeby cały spektakl był takim miejscem.Rodzajem zaburzonej, zakłóconej, wykrzywionej, niepokojącej sytuacji, niepodlegającej jakiemukolwiek porządkowi, z rodzajem niejasnego napięcia i poczucia niewygody.
Każda z aktorek i każdy z aktorów ma swoją własną historię i wybiera swoją własną ścieżkę, którą podąża przez cały spektakl. Czasami ścieżki się przecinają, wydarzają się pewne relacje. Chcieliśmy podkreślić ten dziwny rodzaj samotności, osobności, obecnej nawet jeśli dochodzi do spotkań i powiązań, połączeń. Chodzi bardziej o odnalezienie tego specyficznego performatywnego stanu, w którym potrafimy uważnie wsłuchać się w samych siebie - i dzięki temu czułemu i czujnemu słuchaniu - możemy prawdziwie usłyszeć innych.
Produkcja: Fabryka Sztuki w Łodzi
Twórcy: Teatr CHOREA, Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego - Carte Blanche
Reżyseria i choreografia: Adrian Bartczak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy i scenografia: Marta Góźdź - El Bruzda
Asystent reżysera, współpraca dramaturgiczna: Wiktor Moraczewski
Konsultacje choreograficzne: Annabelle Bonnéry
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Maja Caban, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański / Karol Skrzypiec
Plakat: Filip Appel
Kierowniczka produkcji: Ola Shaya
Premiera: 19 sierpnia 2022, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy
Czas trwania: 80 minut (bez przerw)
Wiek widzów: 16+
Adrian Bartczak - urodzony w 1988. Tancerz, choreograf, fascynat ruchu. Jego edukacja pochodzi z wielu różnorodnych warsztatów i coachingów. Uczył się u takich osób jak: Krzysztof Skolimowski, Ray Chung, Jozef Frucek oraz wielu innych. Od 2008 do 2016 pracował jako freelancer w Polsce i za granicą. Podczas tego okresu miał możliwość współpracy między innymi z: Michałem Ratajskim, Tomaszem Rodowiczem, Robertem M.Haydenem, Sarah Shelton Mann, Rosanną Gamson, Roberto Olivanem, Jackiem Owczarkiem. Od 2011 do 2016 współtworzył teatr tańca współczesnego KIJO w Łodzi. Współpracował również z Teatrem CHOREA. Od sierpnia 2016 roku jest tancerzem Narodowego Teatru Tańca Norwegii „Carte Blanche”.
Marta Góźdź - El Bruzda - jest z wykształcenia filozofką i projektantką odzieży. Laureatka Off Fashion w Kielcach, Pierwszej Nagrody na festiwalu scenografów i kostiumografów Vizuart 2013 w Rzeszowie, Klasyki Żywej oraz Gazety Wyborczej. Obecnie pracuje w Polsce i Niemczech.
Tomasz Krzyżanowski - jest kompozytorem, aranżerem, muzykiem i wokalistą. Autor muzyki do kilkudziesięciu spektakli teatralnych, koncertów, a także filmów i innych projektów artystycznych. Od 15 lat kierownik muzyczny łódzkiego Teatru CHOREA, a także Chóru Teatru CHOREA. Spektakle z jego muzyką były kilkakrotnie nagradzane, m.in. w konkursie Klasyka Żywa czy The Best OFF. Obecnie pracuje w Polsce i w Niemczech.
Teatr CHOREA - to zespół ludzi, prężna i niepoliczalna grupa artystów, performerów, muzyków, tancerzy, aktorów, praktyków i teoretyków teatru, tworzących interdyscyplinarne projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne: spektakle, koncerty, warsztaty i performensy. Grupa posługuje się innowacyjnymi, autorskimi metodami pracy, wychodząc poza mainstream kulturalny. Swoje działania kieruje do dorosłych, młodzieży i dzieci, w tym dla tych stale odwiedzających teatr, tych z utrudnionym dostępem do sztuki oraz tych poszukujących alternatywnych działań w kulturze. W swojej pracy stawiają na zespołowość, działania w partnerstwie, dynamikę grupy, budowanie relacji, świadomość ciała i głosu, muzykalność oraz odkrywanie twórczych potencjałów. Zespół wytworzył własną technikę treningu, polegającą na pracy z ciałem, głosem i rytmem, pracy z partnerem i pracy w grupie. Istotna w metodzie CHOREI jest zespołowość, umiejętność laboratoryjnej, wspólnej pracy, a jednocześnie troska o to, by ciało zbiorowe nie wykluwało się kosztem indywidualności każdego z jego członków. Celem metody jest badanie materii ruchu, dźwięku i słowa, połączonych w integralną całość, poprzez zerwanie ze sposobami ich wzajemnej ilustratywności. Rozbudzenie całego ciała i intensywny trening tworzą obecność sceniczną, która na nowo integruje wszystkie te elementy.
CHOREA współpracuje z wieloma grupami i artystami z Polski i ze świata. Teatr zrealizował kilkadziesiąt spektakli i koncertów, m.in. z brytyjską grupą Earthfall, amerykańskim choreografem Robertem M.Haydenem, japońskim mistrzem tańca Butoh Kanem Katsurą, amerykańską choreografką Rosanną Gamson, izraelską reżyserką Ruthie Osterman, norweską aktorką Juni Dahr, grupą neTTheatre z Lublina, Teatrem Kana ze Szczecina, Teatrem Brama z Goleniowa, wrocławskim zespołem muzycznym Kormorany, Teatrem Tańca KIJO, Teatrem Figur z Krakowa, Akademią Teatralną w Warszawie, reżyserami: Waldemarem Raźniakiem, Konradem Dworakowskim i Łukaszem Kosem. CHOREA pracuje z wieloma indywidualnymi, doświadczonymi i uznanymi artystami, jak również z amatorami, studentami, wolontariuszami, ludźmi pełnymi ciekawości świata, poszukującymi i aktywnymi. Pod skrzydłami Teatru działa Chór Teatru CHOREA, Młodzieżowa i Senioralna Grupa Teatralna pod kierownictwem Adama Biedrzyckiego oraz Dziecięca Grupa Teatralna pod kierownictwem Joanny Filarskiej. Zespół regularnie prowadzi cykle warsztatów teatralnych i muzycznych, w Polsce i na całym świecie. Od 2010 roku CHOREA organizuje Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy, w 2015 i 2017 roku miały również miejsce dwie ogólnopolskie edycje Festiwalu Perspektywy. W 2015 roku Teatr wydał płytę "Lulabajki" z muzyką dla małych i dużych. W 2016 roku we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi oraz Instytutem Muzyki i Tańca w Warszawie, CHOREA stworzyła podręcznik "Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu". W 2020 roku odbyła się internetowa premiera płyty "Gilgamesz" Teatru CHOREA, z muzyką Tomasza Krzyżanowskiego.
Teatr Carte Blanche - The Norwegian National Company of Contemporary Dance - powstał w 1989 roku w Bergen, mieście na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Teatr ma tam swoją siedzibę, ale realizowane wydarzenia odbywają zarówno w innych regionach Norwegii, jak i za granicą. Carte Blanche jest organizacją publiczną, finansowaną przez Ministerstwo Kultury, Radę Hrabstwa Vestland i miasto Bergen. Jego aktualną dyrektorką artystyczną jest Annabelle Bonnéry. Jako narodowa instytucja, Carte Blanche zajmuje się tańcem współczesnym, produkuje i prezentuje spektakle stworzone przez uznanych i wschodzących choreografów tańca z Norwegii i zagranicy. Jest też odpowiedzialny za popularyzowanie tańca współczesnego wśród różnorodnej publiczności. Carte Blanche stale wspiera rozwój artystów. W ten sposób tworzy ekscytujący i wyjątkowy repertuar, dzięki któremu realizuje cel organizacji - dążenie do bycia prekursorem innowacji, prezentacji i rozwoju tańca współczesnego, zarówno w Norwegii, jak i za granicą. Poprzez stałą współpracę oraz obecność na arenie międzynarodowej przyczynia się do pogłębiania wiedzy o norweskim tańcu współczesnym.
Spektakl zrealizowany w ramach zadania "ACT IN_OUT", realizowanego przez Fabrykę Sztuki w Łodzi, we współpracy z Teatrem CHOREA z Łodzi i Teatrem Carte Blanche z Bergen, dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG. Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zadanie jest współfinansowane z dotacji Urzędu Miasta Łodzi.
27.08.2022
Fabryka Sztuki w Łodzi
Zapraszamy na VI spotkanie "WŁĄCZ SIĘ!" - sieciowanie artystów teatru niezależnego, które odbędzie się w ramach projektu Fabryki Sztuki "Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr", podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2022, tworzonego przez Teatr CHOREA.
IV Spotkanie „Włącz się! - sieciowanie teatrów niezależnych”
tytuł: “Niezależny Teatr Nowego Świata”
prowadzący: Dariusz Kosiński, Jacek Głomb
data: 27 sierpnia 2022 / sobota
godzina: 11:00-14:00
miejsce: Sala C_101, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
wstęp: wolny, bezpłatny
czas trwania: 180 minut
wiek uczestników: bez ograniczeń wiekowych
spotkanie prowadzone będzie w języku polskim
Kolejne spotkanie „WŁĄCZ SIĘ!” odbędzie się pod hasłem: „Niezależny teatr nowego świata”. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele teatrów i grup niezależnych z regionu łódzkiego oraz Polski. Specjalnymi gośćmi spotkania będą prof. Dariusz Kosiński oraz Jacek Głomb, z którymi porozmawiamy o sile i potencjale teatru niezależnego, odnosząc się do książki „Życie niedokończone”, poświęconej życiu i twórczości Lecha Raczaka. Spotkanie adresowane jest dla twórców teatru zgromadzonych wokół "WŁĄCZ SIĘ!", chcących rozwijać własne inicjatywy i poszukujących nowych inspiracji.
Głównym punktem spotkania będzie rozmowa z prof. Dariuszem Kosińskim i Jackiem Głombem, wokół książki “Życie niedokończone”. Rozmawiając o doświadczeniu, odwadze i wielkiej mądrości z jaką Lech Raczak tworzył swój teatr przed laty, postaramy się odnaleźć w jego historii inspiracje do stawiania ważnych pytań za pośrednictwem teatru oraz budowania nowej, silnej wspólnoty teatralnej dzisiaj. Tematem spotkania będzie “Niezależny teatr nowego świata”, jako wyzwanie z którym przyjdzie zmierzyć się obecnie twórcom teatru zaangażowanego. Podczas dyskusji skupimy się na bieżących wyzwaniach związanych z tworzeniem i budowaniem społeczności teatralnej. Liczymy, że najbliższe spotkanie jest szansą podzielenia się swoimi doświadczeniami i będzie stanowić inspirację dla twórców zgromadzonych wokół “WŁĄCZ SIĘ!”.
“WŁĄCZ SIĘ!” jest inicjatywą powstałą w ramach projektu Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr,, którego operatorem jest Fabryka Sztuki w Łodzi, której partneruje Teatr CHOREA. "WŁĄCZ SIĘ!" - ma za zadanie sieciowanie artystów teatru niezależnego w regionie łódzkim, ich edukację oraz wzmacnianie, poprzez proponowane warsztaty i wspólne inicjatywy. Do tej pory udało się nam zorganizować trzy spotkania teatrów niezależnych, dwa o charakterze ogólnopolskim oraz jedno regionalne. Oprócz tego, stale zbieramy bazę kontaktów artystów niezależnych w regionie oraz utworzyliśmy grupę, która usprawnia wymianę informacji między artystami.
Cykliczne spotkania mają za zadanie ułatwić nawiązywanie kontaktów pomiędzy artystami, umożliwiają wymianę doświadczeń i zasobów. “WŁĄCZ SIĘ!” stara się odpowiadać na potrzeby środowiska artystów teatru niezależnego, dając platformę do ich sieciowania. Ma za zadanie podtrzymywać i wdrażać nowe inicjatywy i działania, na rzecz rozwoju środowiska teatrów niezależnych. Czuwa nad przepływem informacji o wydarzeniach w regionie, organizuje tematyczne panele dyskusyjne oraz oferuje merytoryczne warsztaty dla grup teatralnych, z zakresu praktyki oraz organizacji.
Dariusz Kosiński - profesor w Katedrze Performatyki Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zajmował się historią i teorią sztuki aktorskiej XIX wieku. Zajmował się badaniami nad swoistością polskiej tradycji teatralnej i performatywnej, czego efektem są książki: „Polski teatr przemiany” (Wrocław 2007) oraz autorska synteza dziejów polskich przedstawień „Teatra polskie. Historie” (Warszawa 2010; nagroda Znaku Hestii im. Ks. Prof. J.Tischnera 2011; Nagroda Naukowa im. J.Giedroycia, 2012; książka ukazała się w przekładach na niemiecki, chiński i rosyjski). Obecnie rozwija te badania w kierunku analiz współczesnych przedstawień i dramatów społecznych, m.in. związanych z katastrofa smoleńską (“Teatra polskie. Rok katastrofy”; Warszawa 2012). Swoistym podsumowaniem jego sposobu rozumienia i uprawiania performatyki jest książka „Performatyka. W(y)prowadzenia” (Kraków 2016). Odrębny przedmiot jego zainteresowań zajmuje twórczość i idee Jerzego Grotowskiego. W latach 2010-2013 był dyrektorem programowym Instytutu im. J. Grotowskiego we Wrocławiu. Należał do zespołu redakcyjnego „Tekstów zebranych” Jerzego Grotowskiego (Warszawa 2012). Jest autorem popularnej biografii artysty „Grotowski. Przewodnik” (Wrocław 2009), wydał też dwie monografie poświęcone jego wczesnym przedstawieniom: „Grotowski. Profanacje” (Wrocław 2015) i „Farsy-misteria” (Wrocław 2018). Zajmuje się także interpretacją dramatu (m.in. książka „Sceny z życia dramatu”, Kraków 2004). Wspólnie z Ireneuszem Guszpitem przygotował edycje pism teatralnych Juliusza Osterwy („Przez teatr - poza teatr”, Kraków 2004; „Antygona, Hamlet, Tobiasz…”, Kraków 2007). W 2014 zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Od 2014 wraz z Wojciechem Dudzikiem jest redaktorem naczelnym internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego. Należy do redakcji pisma „Polish Theatre Journal”; od 2016 jest redaktorem naczelnym pisma „Performer” (założonego z jego inicjatywy w 2011). Od jesieni 2016 współpracuje jako krytyk teatralny i publicysta z „Tygodnikiem Powszechnym”.
Jacek Głomb - reżyser teatralny i filmowy, od 1994 r. dyrektor Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Jako artysta odwołuje się do tradycji polskich scen alternatywnych lat 70., za najważniejsze uznając mówienie do współczesnych ludzi o współczesnych problemach. Jego teatr jest niepokorny, zaangażowany politycznie i społecznie, często realizowany w obiektach niekonwencjonalnych, zdegradowanych fizycznie i kulturowo. Wiceprezes zarządu Związku Pracodawców – Unia Polskich Teatrów. Działacz społeczny, zajmuje się aktywizacją i wspieraniem społeczności lokalnych. Założyciel Fundacji „Naprawiacze Świata”. Za swoją działalność, m.in. na rzecz mniejszości narodowych, otrzymał Europejską Nagrodę Obywatelską. Jako reżyser był wielokrotnie doceniany. Laureat Nagrody im. Konrada Swinarskiego za reżyserię „Ballady o Zakaczawiu”. Cztery z jego przedstawień zostały przeniesione do telewizji, dla której zrealizował też widowisko muzyczne Kwiaty polskie. W 2008 roku nakręcił film fabularny „Operacja Dunaj”, którego światowa premiera odbyła się na festiwalu w Karlowych Warach. Autor biograficznej książki o Janie Bielatowiczu - emigracyjnym pisarzu pochodzącym z Tarnowa - „Zielony Jasiek”. Razem z Krzysztofem Kopką i Maciejem Kowalewskim napisał „Balladę o Zakaczawiu” - jednej z dzielnic Legnicy. W styczniu tego roku została wydana książka, „Życie niedokończone” z Lechem Raczakiem rozmawiał Jacek Głomb.
WAŻNE INFORMACJE:
Włącz się! do Off-bazy regionu łódzkiego: https://bit.ly/38WuqRf
Link do formularza zgłoszeniowego: https://forms.gle/e7Me8jXqf6cssA9j9
Więcej informacji o projekcie: https://bit.ly/3mnjyiu
Zapisy na IV spotkanie “WŁĄCZ SIĘ!” przyjmujemy od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-18:00:
- mailowo: przestrzeniesztuki.lodz.teatr@gmail.com,
- telefonicznie: +48 506 103 207
- Nie prowadzimy zapisów w weekendy (soboty i niedziele) oraz w dni świąteczne.
Organizator: Fabryka Sztuki w Łodzi
Współorganizatorzy: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Urząd Miasta Łodzi
Partner: Teatr CHOREA
Projekt "Przestrzenie Sztuki" jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Projekt "Przestrzenie Sztuki" dofinansowano ze środków budżetu państwa.
Projekt "Przestrzenie Sztuki" dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
27.08.2022
Teatr CHOREA
Zapraszamy na premierę książki „Rodowicz-Teatr-Droga” Wydawnictwa Żywosłowie oraz spotkanie autorskie z Dariuszem Kosińskim i Tomaszem Rodowiczem. Wydarzenie obywa się w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2022: POCZĄTEK NOWEGO ŚWIATA.
data: 27 sierpnia 2022 (sobota)
godzina: 16:30
miejsce: Szklany hol, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
wstęp: wolny, bezpłatny
czas trwania: 90 minut
wiek uczestników: bez ograniczeń wiekowych
potkanie prowadzone będzie w języku polskim
Książka Rodowicz-Teatr-Droga”, to zapis kilkugodzinnych rozmów Dariusza Kosińskiego z Tomaszem Rodowiczem, o jego życiu, przede wszystkim, choć nie tylko, teatralnym. Do rozmów dołączone zostały także teksty publikowane już wcześniej (wywiady i felietony) oraz kilka nigdy niepublikowanych zapisków Rodowicza. W efekcie powstała wielowymiarowa książka, będąca czymś dużo więcej niż tylko biografią. To arcyciekawa podróż przez kilka dekad kultury teatralnej, której oś stanowi historia rodzinna i zawodowa Rodowicza.
Tomasz Rodowicz - dyrektor artystyczny Teatru CHOREA. Aktor, reżyser, muzyk, pedagog, swego czasu historyk filozofii i pszczelarz. Absolwent Wydziału Historii Filozofii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974-1979. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, jego czołowy aktor oraz lider programu dydaktycznego w latach 1977-2003. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA i jego lider od 2004 roku. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi w latach 2007-2022. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy i Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Perspektywy. Wykładowca na Uniwersytecie Łódzkim, Akademii Teatralnej w Krakowie (filia w Bytomiu) i Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L.Schillera w Łodzi. Lider licznych projektów dydaktycznych i artystyczno-edukacyjnych dla aktorów, instruktorów teatralnych i animatorów kultury na całym świecie. W 2014 roku odznaczony medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", nadawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat nagrody "O! 2017" w kategorii Teatr, przyznawaną przez O.pl Polski Portal Kultury. W 2018 roku został laureatem nagrody Prezydenta Miasta Łodzi za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. W 2019 roku otrzymał prestiżową nagrodę im. Zygmunta Hübnera "CZŁOWIEK TEATRU" ustanowioną przez Fundację Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera, tym samym dołączył do świetnego grona laureatów tego wyróżnienia: Anny Augustynowicz, Jana Englerta, Jerzego Treli, Piotra Cieplaka i Jacka Głomba.
Dariusz Kosiński - profesor w Katedrze Performatyki Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zajmował się historią i teorią sztuki aktorskiej XIX wieku. Zajmował się badaniami nad swoistością polskiej tradycji teatralnej i performatywnej, czego efektem są książki: „Polski teatr przemiany” (Wrocław 2007) oraz autorska synteza dziejów polskich przedstawień „Teatra polskie. Historie” (Warszawa 2010; nagroda Znaku Hestii im. Ks. Prof. J.Tischnera 2011; Nagroda Naukowa im. J.Giedroycia, 2012; książka ukazała się w przekładach na niemiecki, chiński i rosyjski). Obecnie rozwija te badania w kierunku analiz współczesnych przedstawień i dramatów społecznych, m.in. związanych z katastrofa smoleńską (“Teatra polskie. Rok katastrofy”; Warszawa 2012). Swoistym podsumowaniem jego sposobu rozumienia i uprawiania performatyki jest książka „Performatyka. W(y)prowadzenia” (Kraków 2016). Odrębny przedmiot jego zainteresowań zajmuje twórczość i idee Jerzego Grotowskiego. W latach 2010-2013 był dyrektorem programowym Instytutu im. J. Grotowskiego we Wrocławiu. Należał do zespołu redakcyjnego „Tekstów zebranych” Jerzego Grotowskiego (Warszawa 2012). Jest autorem popularnej biografii artysty „Grotowski. Przewodnik” (Wrocław 2009), wydał też dwie monografie poświęcone jego wczesnym przedstawieniom: „Grotowski. Profanacje” (Wrocław 2015) i „Farsy-misteria” (Wrocław 2018). Zajmuje się także interpretacją dramatu (m.in. książka „Sceny z życia dramatu”, Kraków 2004). Wspólnie z Ireneuszem Guszpitem przygotował edycje pism teatralnych Juliusza Osterwy („Przez teatr - poza teatr”, Kraków 2004; „Antygona, Hamlet, Tobiasz…”, Kraków 2007). W 2014 zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Od 2014 wraz z Wojciechem Dudzikiem jest redaktorem naczelnym internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego. Należy do redakcji pisma „Polish Theatre Journal”; od 2016 jest redaktorem naczelnym pisma „Performer” (założonego z jego inicjatywy w 2011). Od jesieni 2016 współpracuje jako krytyk teatralny i publicysta z „Tygodnikiem Powszechnym”.
Wydawnictwo Żywosłowie - powstało z inicjatywy Dariusza Kosińskiego i Katarzyny Woźniak, jako rozwinięcie i poszerzenie działalności pracowni przekładu „Żywosłowie”, założonej dwanaście lat temu przez Katarzynę Woźniak. To inicjatywa, której zasadniczym celem jest wprowadzenie na rynek różnego rodzaju książek, które przyczynią się do poszerzenia wiedzy o teatrze i innych sztukach przedstawieniowych, pogłębienia świadomości ich społecznej roli oraz ożywienia dyskusji nad performatywnymi aspektami kultury, życia społecznego i indywidualnego. Wychodząc od specyficznie rodzimego sposobu rozumienia i praktykowania tego, co zwykło nazywać się „teatrem”, wydawnictwo chce uczynić szeroko rozumiane przedstawienia przedmiotem refleksji humanistycznej, podejmującej najważniejsze wyzwania współczesności.
Więcej informacji: https://www.zywoslowie.pl
27.08.2022
Fabryka Sztuki w Łodzi
Zapraszamy na premierę spektaklu "Złota nić", w reżyserii kolektywu twórczego: Magdaleny Paszkiewicz, Janusza Adama Biedrzyckiego, Wiktora Moraczewskiego, w wykonaniu Grupy Młodzieżowej i Senioralnej z Teatru CHOREA, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2022: POCZĄTEK NOWEGO ŚWIATA.
data: 27 sierpnia 2022 (sobota)
godzina: 18:00
miejsce: Sala A_22, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
wstęp: bezpłatny, konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc
rezerwacja miejsc: od 19 lipca 2022 / przez internetowy FORMULARZ REZERWACYJNY / telefonicznie: +48 506 103 207, od poniedziałku do piątku, w godzinach 10:00-16:00
Spektakl tłumaczony będzie na Polski Język Migowy (PJM)
Po wydarzeniu zapraszamy na rozmowę z twórcami
Rozmowę poprowadzi Stanisław Godlewski
Rozmowa prowadzona będzie w języku polskim
"ZŁOTA NIĆ"
„Złota nić” to nie spektakl, to spotkanie ludzi, których dzieli przepaść pokoleniowa. Spotkanie o relacjach i o tym, jak rysy i pęknięcia w naszym życiu, stwarzają nas na nowo i przybierają szlachetne odcienie, powodując, że stajemy się silniejsi i piękniejsi. W przemijaniu nie ma nic złego, to naturalna część naszego życia. Niektórzy z nas chcąc stać się doskonalszymi, podejmują codzienną walkę z nieustającymi wyzwaniami. Kiedy się potkniemy, kiedy się rozpadniemy na milion kawałków, to dzięki „złotej nici” możemy na nowo się pozbierać, na nowo posklejać. Możemy uczyć się i stawać na nowo, z nowym doświadczeniem, nowym złotym spoiwem. Staramy się odkryć nasze serce, duszę wszechświata, czasami jednak ten pęd za niewidocznym celem, powoduje upadek. Za szybko, za łatwo...
Twórcy: Teatr CHOREA - Grupa Młodzieżowa i Senioralna
Reżyseria i choreografia: Kolektyw twórczy - Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki, Wiktor Moraczewski
Muzyka: Józef Uzdowski
Kostiumy: Kinga Kubiak
Scenografia: Kinga Kubiak, Janusz Adam Biedrzycki
Przygotowanie wokalne: Anna Przybyt
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada: Barbara Całka-Lisek, Lucyna Przybylska, Halina Kaczorowska, Jolanta Szydłowska, Natalia Arabska, Zosia Kędra, Grażyna Kołtunik, Magdalena Knyt, Aleksandra Ziomek, Jolanta Słomińska, Kamila Biedrzycka, Iga Kwintkiewicz, Paulina Ochman
Premiera: 27 sierpnia 2022, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy
Czas trwania: 60 minut (bez przerw)
Wiek widzów: 12+
Przedsięwzięcie jest realizowane dzięki środkom otrzymanym w ramach stypendium artystycznego Miasta Łodzi.
Wydarzenie realizowane w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr 2022.
Projekt "Przestrzenie Sztuki" jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Projekt "Przestrzenie Sztuki" dofinansowano ze środków budżetu państwa.
Projekt "Przestrzenie Sztuki" dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
08.08.2022
Fabryka Sztuki w Łodzi
Ogłaszamy wyniki drugiej edycji Konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny”, realizowanego przez Fabrykę Sztuki w partnerstwie z Teatrem CHOREA, w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr 2022.
Lalkarski spektakl dla dzieci „Morze ∞ możliwości”, na podstawie książki obrazkowej Kobiego Yamady, szekspirowska „Burza” w tanecznej interpretacji Sary Kozłowskiej, a także laboratorium performatywnych sposobów komunikacji młodzieżowego Squatu Teatralnego - te trzy zespoły teatralne dostały szansę realizacji swoich projektów dzięki Fabryce Sztuki w Łodzi. Ogłoszono zwycięzców drugiej edycji konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny” w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr 2022. Nowi rezydenci „Szklarni” efekty swojej pracy przedstawią jeszcze w tym roku. Trzy najciekawsze propozycje projektów teatralnych wybrane zostały spośród kilkudziesięciu zgłoszeń z regionu łódzkiego, z których do drugiego etapu zakwalifikowanych zostało sześć.
Pierwszym z laureatów konkursu jest Fundacja Gra/nice, utworzona w 2021 roku jako niezależna grupa teatralna. Z czasem fundacja zaczęła realizować projekty w miejskich instytucjach kultury oraz w nieteatralnych przestrzeniach. Konkursową komisję przekonał jej projekt „Morze ∞ możliwości” - mała forma teatralna o potencjale drzemiącym w każdym z nas, inspirowana picturebookiem „Może”, autorstwa Kobiego Yamady. Opowieść o odkrywaniu przez dziecko (i w gruncie rzeczy każdego człowieka) tkwiącego w nim wewnętrznego potencjału i siły zmieniania oraz kształtowania świata przedstawiona zostanie przy wykorzystaniu środków teatru formy, teatru plastycznego i teatru lalek, a także wzbogacona o elementy multimedialne. W przedstawieniu twórcy wykorzystają lalki projektu Justyny Bernadetty Banasiak. Za reżyserię i dramaturgię odpowiadać będzie Agnieszka Błaszczak, scenografię i kostiumy zaprojektuje Helena Osak, a muzykę Paweł Jabłoński. Na scenie zobaczymy Żanetę Małkowską i Łukasza Batko, dla których ruch sceniczny opracuje Masza Lesiak-Batko.
Drugi zwycięski projekt to „Po”, według koncepcji młodej i utytułowanej tancerki - Sary Kozłowskiej. Spektakl połączy teatr fizyczny z pracą z tekstem opartym na utworze „Burza” Williama Szekspira. Twórcy spróbują poszukać odpowiedzi na pytania o to, na ile jesteśmy w stanie żyć bez innych ludzi i bez tego, co stanowi istotę naszego indywidualnego jestestwa. Zatańczą Sara Kozłowska oraz dwójka głuchych performerów, wyłonionych w czasie otwartych prób. Za choreografię spektaklu będzie odpowiedzialna Katarzyna Leszek. Cały proces przebiegać będzie w obecności lektora języka migowego Michała Konwerskiego.
Trzecim laureatem konkursu jest młodzieżowy Squat Teatralny, założony przez łódzką pedagożkę i reżyserkę Annę Ciszowską. Zespół w ramach badań nad teatrem współczesnym, otworzy w Fabryce Sztuki w Łodzi laboratorium performatywnych sposobów komunikacji. Projekt będzie artystycznym i autorskim eksperymentem badawczym, nastawionym na wykreowanie w wydarzeniu teatralnym doświadczenia, jakim jest świadoma i aktywna komunikacja energetyczna między sceną, a widownią. „Odbiór” dla widzów będzie okazją do doświadczania paradoksów komunikacji oraz zebrania informacji o temacie, dla twórców próbą aktywnego, pełnego spotkania z widzami. Konfrontacja, tych którzy działają z tymi, którzy chcą patrzeć. Młodzi twórcy będą tworzyć performance zbudowany z tekstów i działań własnych, interpretacji tekstów literackich, cytatów z kanonicznych tekstów filozoficznych, reportaży i artykułów prasowych, wizji choreograficznych i plastycznych, ćwiczeń terapeutycznych i zabaw. Praca podzielona będzie na trzy etapy: w pierwszym odbywać się będą twórcze poszukiwania inspiracji do scenariusza, w drugim artyści będą eksperymentować z budowaniem wypowiedzi scenicznej, szukaniem indywidualnych sposobów komunikacji z widzem i budowaniem roli, a w trzecim odbędzie się tytułowy „Odbiór” czyli spotkanie z widzem.
Każdy z rezydentów otrzyma na realizację projektu 15.000 zł, oraz możliwość skorzystania z warsztatów i szkoleń z pracownikami Fabryki Sztuki w Łodzi i artystami Teatru CHOREA, którzy oferują wsparcie przy tworzeniu spektaklu. Każdy z zespołów otrzyma także możliwość filmowej i fotograficznej rejestracji spektaklu, możliwość stworzenia trailera lub plakatu, które otworzą możliwości dalszej eksploatacji i promocji spektakli. Premiery wszystkich rezydentów odbędą się jesienią i zimą 2022, na scenie Art_ Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi.
Rozstrzygnięcie konkursu było jednomyślne, przy pełnej zgodzie całej komisji. Tak jak i decyzja, by pozostałym wnioskodawcom, którzy przeszli do drugiego etapu, przyznać pakiety warsztatowe. Oznacza to, że wsparcie narzędziowe i merytoryczne otrzymają również:
- Teatr Xiężycowy
- Grupa teatralna Face To Face ze Zduńskiej Woli
- Koło teatralne działające w XIII Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Piotrowiczowej w Łodzi, pod okiem Luizy Łuszcz-Kujawiak
Więcej informacji: http://www.fabrykasztuki.org/WYNIKI_KONKURSU_SZKLARNIA_-_INKUBATOR_TEATRALNY
Organizator: Fabryka Sztuki w Łodzi
Współorganizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Miasta Łodzi, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Partner: Teatr CHOREA
Wydarzenie realizowane w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr.
Projekt "Przestrzenie Sztuki" jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt "Przestrzenie Sztuki" dofinansowano ze środków budżetu państwa.
Projekt "Przestrzenie Sztuki" dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
01.03-30.10.2004
Zapraszamy na pokazy "Orkiestry Antycznej" i "Tańców Labiryntu".
Kalendarium wydarzeń:
Koncert "Orkiestry Antycznej" i pokaz "Tańców Labiryntu" połączone z wykładem o antycznej chorei
data: marzec 2004
miejsce: Dom Kultury "Kolejarz" w Lublinie
Koncert "Orkiestry Antycznej" i pokaz "Tańców Labiryntu"
data: 1 kwietnia 2004
miejsce: UMCS "Chatka Żaka" w Lublinie, w ramach otwarcia Festiwalu Filmów Dokumentalnych "Rozstaje Europy"
Koncert "Orkiestry Antycznej" połączony z seminarium naukowym z udziałem prof. Stefana Hagla (Wiedeńska Akademia Nauk)
data: maj 2004
miejsce: Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu
miejsce: dziedziniec Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Koncert "Orkiestry Antycznej" i pokaz "Tańców Labiryntu"
data: czerwiec 2004
miejsce: Dwór Artusa w Toruniu
Koncert "Orkiestry Antycznej" i pokaz "Tańców Labiryntu"
data: 16 września 2004
miejsce: otwarcie Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych, Teatr 77 w Łodzi
Koncert "Orkiestry Antycznej" i pokaz "Tańców Labiryntu"
data: 28, 29, 30 października 2004
miejsce: międzynarodowa konferencja naukowa "Starożytna Grecja - między nauką a sztuką", organizowana przez: Instytut Sztuki PAN, Uniwersyteyt Jagielloński, Uniwersytet Warszawski, Stowarzyszenie Teatralne CHOREA i wydawnictwo Homini, z udziałem prof. Martina Westa, w Warszawie i Krakowie