"Studium o Hamletach" w Teatrze Maska w Rzeszowie

"Studium o Hamletach" w Teatrze Maska w Rzeszowie

28.09.2017
Teatr Maska w Rzeszowie

Zapraszamy na spektakl "Studium o Hamletach", który odbędzie się w ramach siódmej edycji festiwalu „Źródła Pamięci. Szajna - Grotowski - Kantor”, w Teatrze Maska w Rzeszowie.

data: 28 września 2017 (czwartek)
godzina: 20:00
miejsce: duża scena, Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13, Rzeszów
więcej informacji: http://www.teatrmaska.pl/studium-o-hamletach

 

 

„Źródła Pamięci. Szajna - Grotowski - Kantor”

Rzeszów jest wspólnym mianownikiem dla Józefa Szajny, Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora. Te trzy nazwiska wybitnych twórców i artystów stanowią o marce Rzeszowa i Podkarpacia. Idea stała się podstawą do zorganizowania imprezy pod nazwą "Źródła Pamięci. Szajna - Grotowski - Kantor", poświęconej tym trzem wybitnym postaciom światowego teatru. Festiwal zaprasza do Rzeszowa teatry działające w kraju i zagranicą - teatry poszukujące własnych środków wyrazu, dla  których działalność artystyczna  Szajny, Grotowskiego i Kantora jest inspiracją. Część artystyczną wzbogacają pokazy filmów, wystawy, spotkania z aktorami i reżyserami, którzy współpracowali z "wielką trójką", bądź w sposób świadomy nawiązują do ich idei artystycznych, oraz sesje naukowe z udziałem wybitnych teatrologów, specjalistów, badaczy życia i twórczości Grotowskiego, Kantora i Szajny.

Więcej informacji o festiwalu: http://www.teatrmaska.pl/festiwale/zrodla-pamieci--2017/

 

Spektakl "Studium o Hamletach"

Na motywach tekstów: „Hamlet” Williama Szekspira, „Studium o Hamlecie” Jerzego Grotowskiego, „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego

Reżyseria: Waldemar Raźniak, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Janusz Adam Biedrzycki i zespół
Scenografia: Tomasz Rodowicz
Projekcja: Krzysztof Olszowiec, Paweł Klepacz, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Hamleci: Martyna Byczkowska (Akademia Teatralna), Joanna Chmielecka (Teatr CHOREA), Anna Lemieszek (Akademia Teatralna), Elina Toneva (Teatr CHOREA), Janusz Adam Biedrzycki (Teatr CHOREA), Mateusz Burdach (Akademia Teatralna), Piotr Janusz (Akademia Teatralna), Michał Jóźwik, Aleksander Kaźmierczak (Akademia Teatralna), Jakub Kordas (Akademia Teatralna), Vova Makovskyi (Akademia Teatralna)

Warszawska Akademia Teatralna i łódzki Teatr CHOREA realizują wspólnie projekt teatralny pt. „Studium o Hamletach”, wyznaczający współczesne myślenie o Szekspirze, poprzez pryzmat tekstów Wyspiańskiego i Grotowskiego.
Studenci II i III roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej i aktorzy Teatru CHOREA pod kierunkiem Waldemara Raźniaka i Tomasza Rodowicza podjęli próbę zmierzenia się z tekstem „Hamleta” Szekspira, sięgając do zachowanych scenariuszy spektaklu Jerzego Grotowskiego z roku 1964, zatytułowanych „Studium o Hamlecie”, do recenzji i relacji aktorów Teatru 13 Rzędów oraz do tekstu „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego.

„Chcieliśmy postawić siebie w tym punkcie, w którym stał zespół Grotowskiego ponad 40 lat temu. W punkcie niewiadomej, w punkcie rozdroża i zapowiedzi klęski w obliczu mierzenia się z wielkim tekstem.” (T. Rodowicz)

Premierowe prezentacje spektaklu Raźniaka i Rodowicza poprzedzone zostały sesjami prób i treningów fizycznych nawiązujących do metody Grotowskiego, pracą z tekstem Szekspira i wspólnym budowaniem dramaturgii spektaklu. Aktorzy sami wyszukiwali w dramacie Szekspira teksty najbliższe ich własnym doświadczeniom. Spektakl przekracza fabułę dramatu i jest wzbogacony o osobiste wypowiedzi aktorów dotyczące ich życiowych wyborów i własnej tożsamości.
Spektakl jest próbą odpowiedzi na pytanie kim dziś jest Hamlet? Dlaczego Grotowski za Wyspiańskim umieścił go na polskiej wsi, na cmentarzu? I najważniejsze: czy można dziś Grotowskim czytać Szekspira?

„Projekt nawiązuje do awangardy teatralnej lat sześćdziesiątych, którą reprezentował Teatr Laboratorium Jerzego Grotowskiego, co zbiega się z ogłoszeniem roku 2017 rokiem stulecia awangardy polskiej. Nie tworzymy jednak żadnej rekonstrukcji dzieła Grotowskiego. Zainspirowani odwagą i klęską tamtej próby szukamy własnej narracji i własnego ryzyka. Przekroczeniem typowych metod budowania spektaklu jest u nas sposób potraktowania tekstów zarówno Szekspira, Wyspiańskiego jak i Grotowskiego. Nikt do tej pory takiej próby nie podjął.” (T. Rodowicz)

 

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.