Ogłaszamy nabór do dziecięcej grupy teatralnej!

Ogłaszamy nabór do dziecięcej grupy teatralnej!

15.09.2017
Teatr CHOREA

Uwaga! Uwaga! Teatr CHOREA ogłasza nabór do dziecięcej grupy teatralnej!

Zapraszamy dzieci w wieku 7-12 lat. 
Zajęcia będą odbywały się regularnie od 15 września, co piątek o godzinie 17.00, w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3.

Warunkiem uczestniczenia w zajęciach jest zadeklarowanie obecności oraz chęć uczestnictwa.

Warsztaty będą obejmować: pracę z ciałem, warsztat muzyczny i rytmiczny, warsztaty scenograficzno-plastyczne, przede wszystkim jednak pracę z wyobraźnią i kreatywnością dzieci. 

Program zakłada dużo wspólnej zabawy i trochę scenicznej dyscypliny, a także pracę nad integracją grupy i energią zespołową. W perspektywie pokaz efektów dla szerokiej publiczności.

Prowadzenie: Joanna Filarska oraz zaproszeni goście.
Zgłoszeniajoanna.filarska@gmail.com

more

Premiera Koncertu "Spojrzystość"

Premiera Koncertu "Spojrzystość"

30.07.2017
18 Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski" / Wieruszów

Zapraszamy na premierę koncertu "Spojrzystość" - czyli Leśmian na 25 głosów, w wykonaniu Wielkiego Chóru Młodej CHOREI w ramach 18 edycji Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski"

data: 30 lipca 2017 (niedziela)
godzina: 19:00
miejsce: kościół pod wezwaniem Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, ul. Kuźnicka 11, Wieruszów
wstęp wolny

 

Więcej informacji o wydarzeniu:

http://filharmonia.lodz.pl/pl/kolory-polski
http://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/kolory-polski-wieruszow
https://www.facebook.com/KoloryPolski/
https://www.facebook.com/events/306436236475401/

 

Koncert "Spojrzystość" - czyli Leśmian na 25 głosów

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Paweł Odorowicz
Wykonanie: Wielki Chór Młodej CHOREI
Paweł Odorowicz - altówka, instrumenty elektroniczne
Maciej Staniecki - gitary, instrumenty elektroniczne
Tomasz Krzyżanowski - instrumenty perkusyjne, prowadzenie chóru

W programie koncertu cykl polifonicznych utworów skomponowanych do tekstów Bolesława Leśmiana, z elementami body percussion.

Premierowy koncert „Spojrzystosć" - czyli Leśmian na 25 głosów, to najnowsze dzieło łódzkiego kompozytora Tomasza Krzyżanowskiego, na co dzień współpracującego z łódzkim Teatrem CHOREA. Usłyszymy polifoniczne utwory oparte na złożonych strukturach rytmicznych, skomponowane do tekstów Bolesława Leśmiana, którego poezja w całości przepojona jest pierwiastkiem muzycznym. Tworzenie się idei rytmu, jako najważniejszej kategorii w światopoglądzie poetyckim Leśmiana, wiązało się z pojęciem muzyki. Muzyka stanowiła dla niego - jak u starożytnych Greków - nierozerwalną, harmonijną całość z poetyckim słowem. Sądził, że nawet najbardziej abstrakcyjna mowa ma w swoim następstwie dźwięków pierwiastki melodyczne i rytmiczne. To rytm odsłania przed odbiorcami poezji, konkretny, zmysłowo uchwytny świat i duszę twórcy...

„Ja-poeta, co z nędzy chciałem się wymigać
Aby śpiewać bez troski i wieczność rozstrzygać […]”
(Trupięgi)

Na koncert złożą się wielogłosowe pieśni, snujące oniryczną opowieść, wywiedzioną z poezji Leśmiana. Krzyżanowski wraz z członkami Chóru sięgną po perkusjonalia oraz ożywcze elementy body percussion. Chóralne głosy wsparte będą hipnotycznym brzmieniem altówki, splecionym z ambientowymi partiami gitary. Całość wykona Wielki Chór Młodej CHOREI - grupa pasjonatów muzyki, która od 2011 r. działa przy Teatrze CHOREA, realizując liczne projekty muzyczne i teatralne. Dołączy do nich Maciek Staniecki - gitarzysta, kompozytor i producent muzyczny, oraz Paweł Odorowicz - altowiolista, kompozytor, aranżer, laureat Grand Prix 20 Konkursu Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja” 2017, organizowanego przez Polskie Radio.

Festiwal "Kolory Polski" to letnia propozycja Filharmonii Łódzkiej dla melomanów, którzy chcą połączyć słuchanie muzyki w najlepszym wykonaniu, ze zwiedzaniem zabytków regionu łódzkiego. Niemal każdy z około dwudziestu koncertów odbywa się w innym miejscu: w starych kościołach i klasztorach, tajemniczych zamkach i muzeach, bogatych w cenne eksponaty, choć czasem niedocenianych, a często - w plenerze, w otoczeniu dworskich parków czy na leśnej polanie. Rozbrzmiewa tam muzyka znacznie swobodniejsza i bardziej różnorodna od tego, co filharmonia proponuje słuchaczom od jesieni do wiosny. W programie dominują autorskie projekty, inspirowane folklorem i sztuką dawną, oraz niekonwencjonalne opracowania muzyki klasycznej i rozrywkowej. Występują zarówno słynni artyści o ustalonej renomie, jak i młodzi muzycy, którzy rozpoczynają dopiero swoją karierę. Wiele projektów powstaje specjalnie dla festiwalu. Rzadko spotykane instrumenty, artyści ludowi na estradzie razem z profesjonalistami, odważne improwizacje - to propozycja dla tych, którzy nie boją się wyjść poza utarte ścieżki obcowania z muzyką.

Więcej informacji o Wielkim Chórze Młodej Chorei:

http://www.chorea.com.pl/pl/projekty/wielki-chor-modej-chorei/
https://www.facebook.com/WielkiChorMlodejChorei/

 

Utwór przygotowany został na zamówienie 18. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski".

 

kolory polski logo

 

 

more

Intensywne Warsztaty Teatru CHOREA

CHOREA Theatre Intensive Workshops

14-17.07.2017
Art_Inkubator in Fabrykla Sztuki in Lodz

We invite you to CHOREA Theatre Intensive Workshops
"BODY / MOVEMENT / VOICE" – MULTIDIMENTIONAL ACTOR"
14-17 July 2017
Art_Inkubator in Fabrykla Sztuki in Lodz

CHOREA Theater Workshops are based on intensive actors training. They focus on waking up the organicity of an actor, by working with the body, dinamic movement, voice, rhythm and musicality, and on applying all these means of expression simultaneously into one stream of action. The workshops also focus on the concept of collective actor, based on intensive work with a partner and multidimensional, polirhythmic and poliphonic ways of working with the group.

The CHOREA's method of work consists of two main qualities: intensity and risk – both physical and resulting from the necessity to overcome one's own limitations and exceed one's own abilities. CHOREA workshops go beyond presenting and teaching techniques. They lead to activate the creativity of each participant ant the group, and create a dynamic, creative, artistic meeting.


WORKSHOPS TIMETABLE:

July 14 (Friday)
h. 12:00 - 19:00 intensive workshop session (with one hour lunch break)
h. 19:30 - 20:30 presentation of the handbook 'Actors phisical training. From individual to group actions'.

July 15 (Saturday)
h. 10: 00-17: 00 intensive workshop session (with one hour lunch break)
h. 17: 30-18: 00 - Visiting the Grohman and Scheibler's water-factory estates

July 16 (Sunday)
h. 10: 00-17: 00 intensive workshop session (with one hour lunch break)
h. 17: 00-18: 00 - presentation of film fragments of selected theater performances, concerts and artistic projects created by CHOREA Theatre

July 17 (Monday)
h. 10: 00-17: 00 intensive workshop session (with one hour lunch break)
h. 17: 00-18: 00 - closure of the workshops, meeting with CHOREA Theater group

WORKSHOP LEADERS: Tomasz Rodowicz, Janusz Adam Biedrzycki, Małgorzata Lipczyńska, Tomasz Krzyżanowski, Majka Justyna, Elina Toneva

TARGET GROUP: Workshops are aimed at actors, dancers, musicians, performers, theater instructors, animators and practicioners.

 

zdjecia29

 

 

zdjecia21

 

 

zdjecia33

 

 

zdjecia38

 

 

zdjecia45

 

 

THE PROGRAMME OF CHOREA INTENSIVE WORKSHOPS INCLUDES:

1. WORKING WITH THE BODY:
- Intensive physical workout with elements of acrobatics, martial arts and contemporary dance techniques
- Working with the partner and the space, learning how to support and secure the partner
- Working on body awareness, group awareness and concentration
- Working on dynamics and expression of movement, and on improvisation skills
- Learning choreographies inspired by iconography of ancient myths and iconography of contemporary culture, combined with intensive work with rhythm and musicality

2. WORKING WITH THE VOICE:
- Developing natural vocal possibilities, learning how to speak freely
- Opening the voice by using various vocal excercises and breathing techniques
- Activating body resonators, working on individual timbre and group sound
- Working with semi-tones, complex harmonic consonances, voice phenomenas and decorations
- Working with polyphonic songs from various folk traditions arranged by CHOREA musicians

3. WORKING WITH THE RHYTHM AND MUSICALITY:
- Working with irregular rhythms
- Activating the musicality of the whole body and the whole group
- Working with the common pulse of the group in action
- Working with complex coordination and rhythmic exercises, which incorporate simultaneous use of voice and movement

PLACE: Art_Inkubator theater hall at Fabryka Sztuki in Łódź (C building, 3 Tymienieckiego Street), placed in beautifully revitalized ,19th century, pre-war red brick buildings belonging to Karol Scheibler and Ludwik Grohman. At present it is a cultural and entrepreneurial center of the young creative industries, growing and developing. Workshop participants have two cloakroom with bathrooms.
More information about Art_Inkubator at Fabryka Sztuki in Łódź: http://www.artinkubator.com

 

Retro 235 www.harmonyart.eu

 

COST: 750 PLN / 200 Euro
The price of the workshop includes: two-course lunch meal per day (vegan, vegetarian or meat choice). On site we also provide coffee, tea, water, fruits and snacks. Travel and accommodation costs are covered by the participants. Upon completion of the workshops participants will receive a certificate and a workshop script. English an Polish will be used throughout the workshop.

REGISTRATION:
Applications are accepted until June 19, 2017.
Please send the applications to: chorea.warsztaty@gmail.com
Please include bio, CV or short letter of motivation to each application.

INFORMATION ABOUT THE LEADERS:

CHOREA THEATRE is a vibrant group of artists, performers, musicians, dancers, actors, theatre practitioners and theorists. The name of the group is borrowed from an Ancient Greek term, meaning a three-unity of music, word and movement. CHOREA Theatre was founded in 2004 in Lublin. Since 2004 the company have been working in several locations: Naleczow, Srebrna Gora and Warsaw, they also cooperated with Erthfall Dance Theatre in Cardiff (Wales). Since 2007 they established a permanent base in the city of Lodz, co-founding with Lodz Art Centre a cultural institution named Fabryka Sztuki and they own an amazing industrial theatre spaces (for rehearsals, performances and workshops) situated in the 19th Century factories, named Art_Inkubator in Fabryka Sztuki in Lodz.At the beginning of their activity, the group was carrying out a research on the sources of dance and music, exploring the Antique culture. Currently they deal with contemporary forms of theater, music, dance, performance and modern literature, creating performances and concerts in which tradition and modernity are confronted. The group focuses on problems and condition of modern human. Inspired by the great reformers of theatre: Kantor, Wyspiański and Grotowski, they develop their own method of work and a new way of creating modern theater. The team worked out their own training technique, working with the body, voice and rhythm, working with a partner and working in a group. The purpose of the method is to study the matter of motion, sound and words, combined into an integral whole. CHOREA also focuses on working in environments at risk of social exclusion.During 13 years of activity CHOREA Theatre fully developed its educational and artistic work. CHOREA artists organized many international workshop sessions, transnational artistic projects, 4 editions of their own International Theatre Festival Retroperspektywy, and created more than 40 theatre productions, performances, and concerts. In 2015 CHOREA artists recorded a musical album “Lulabies” and published actors training handbook "Actors phisical training. From individual to group actions". CHOREA group collaborates with artists from all over the world: USA, Great Britain, Israel, Spain, India, Greece, Italy, Bulgaria, Syria, Japan, Russia, Belarus, Czech Republic, Slovakia, Hungary, Georgia, Moldova, etc.During last years CHOREA Theatre presented their performances, concerts and intensive workshop sessions all over the world. In 2009 CHOREA performed during International Meeting on Ancient Drama Festival in Delphi, (Greece). In 2010 we cooperated with Rosanna Gamson Worldwide Theatre in Los Angeles (USA). In 2011 we presented our work in Escena Contemporanea Festival in Madrid (Spain) and in Mayerhold Theatre Centre in Moscow (Russia). In 2012 we visited Stage Centre in Tel Aviv (Israel). In 2011, 2012 and 2013 we performed on Bharat Rang Mahotsav - the biggest international Theatre Festival in India. In 2014 and 2015 we showed our performances in Art Carnuntum Verein für Kunst Geschichte Theater Kultur Festival in Art Carnuntum (Austria). In 2015 we presented our work in Luxembourg (Luxembourg) and in Chisnau (Moldova). In 2015 and 2016 we performed in Tbilisi International Festival of Theatre (Georgia). In 2016 we leaded masterclass workshops in Theatre Academies in: St.Petersburg (Russia), Yerevan (Armenia), Warsaw (Poland), Chisnau (Moldova), Minsk (Belarus) and in China.

 

more

Spektakl "Szczelina" w Berlinie

Spektakl "Szczelina" w Berlinie

08.07.2017
Festiwal HofFestSpiele, Berlin

Zapraszamy na spektakl "Szczelina / The Crack" Teatru CHOREA, który zaprezentujemy w Berlinie w ramach festiwalu HofFestSpiele - Community Kunst Festival.

data: 8 lipca 2017
godzina: 19:00
miejsce: Expedition Metropolis e.V., Desihalle, Ohlauer Strasse 41, 10999 Berlin

Więcej o wydarzeniu: https://www.facebook.com/events/136166436962907/

HofFestSpiele łączy teatr, muzykę, film, sztuki wizualne, wystawy i jest zaproszeniem do doświadczania ich w duchu wspólnotowości i dialogu, działając wraz z Community Art Festival. Hasłem przewodnim festiwalu jest "poza granicami" - jego główną ideą jest stworzenie miejsca, które jest otwarte i zachęca do poszukiwań, eksplorowania tego, co nieznane, a co w innym miejscu byłoby ryzykowne, a nawet niemożliwe. 

https://www.facebook.com/hoffestspiele

http://expedition-metropolis.de/hoffestspiele

Theater Expedition Metropolis (ExMe) rozwija interdyscyplinarną pracą teatralną. Jako otwarte warsztaty oferują przestrzeń do projektowania, rozwoju i produkcji. Projekt jest dostępny dla każdego i może być używany jako pole twórczych poszukiwań. Expedition Metropolis istnieje od prawie 20 lat, zajmuje się produkcjami teatralnymi, organizowaniem warsztatów teatralnych i wypraw badawczych. Bazując na wieloletnich doświadczeniach, twórcy założyli teatr, który żyje w dialogu z otoczeniem i działa na rzecz rozwoju społeczności lokalnej. Od 5 lat ma swoją siedzibę w zabytkowym "Old Desinfectionsanstalt” (Desi) w Berlin-Kreuzberg.

http://www.expedition-metropolis.de

 

"Szczelina / The Crack"

Spektakl na motywach dramatu „Zanikam” Arne Lygre, tłumaczenie: Elżbieta Frątczak-Nowotny
W spektaklu wykorzystane są fragmenty utworów poetyckich Rumiego oraz osobiste teksty aktorów.

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia: Adrian Bartczak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Majka Justyna, Sara Kozłowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Elina Toneva
Kostiumy: Anna Raczkowska
Scenografia: Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Partner: Fabryka Sztuki w Łodzi
Premiera: 31 marca, 1 kwietnia 2016, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, w ramach akcji Dotknij Teatru

Spektakl "Szczelina" otrzymał nagrodę Złotej Maski za najlepsze wydarzenie na scenie off w sezonie 2015/2016.

Nota reżyserska, a raczej intencje z pola zmagań 

„SZCZELINA” to spektakl tworzony przez CHOREĘ na motywach utworu norweskiego dramaturga Arne Lygre pt. „Zanikam”, w tłumaczeniu Elżbiety Frątczak-Nowotny, z użyciem fragmentów poezji mistycznej Rumiego, a także osobistych tekstów aktorów.
To nie jest spektakl o uchodźcach, którzy nagle stracili dach nad głową i muszą ruszać w nieznane. To nie jest spektakl o tych, którzy nie wiedzą dokąd idą, wiedzą tylko skąd przyszli. To nie spektakl o ludziach, którzy tracą najbliższych, ale ciągle chcą żyć. To nie jest spektakl o tych, którzy idąc w nieznane i tracąc wszystko, wciąż mają nadzieję, że będą mogli zacząć swoje życie od nowa.
„SZCZELINA” to spektakl o Was - o nas, którzy mając dach nad głową i cokolwiek do zjedzenia, nie zdajemy sobie ciągle sprawy z tego, że w każdej chwili możemy to wszystko stracić i być wyrzuconymi w nieznane, bo ktoś nagle, bez zapowiedzi, zrzuci na nasz dom bombę, zatruje wodę albo odbierze prawo do przebywania w naszym mieście. To spektakl o naszych lękach i o szukaniu nadziei. O tym, że każdy z nas jest, był lub będzie uchodźcą, najczęściej nie z własnego wyboru.
Codziennie czytamy gazety, oglądamy wiadomości. Chwilami chciałoby się uciec na jakąś arkę Noego, albo przynajmniej do Nepalu. A właśnie dzięki pracy nad tym spektaklem czujemy się mniej bezradni wobec otaczającego nas świata (to strasznie naiwne, ale tak czuję). Może dlatego, że walka z własną bezradnością zaczyna się od mówienia o niej i nieodwracania głowy od tego co się dzieje. Szukamy szczeliny, przez którą wpadnie promień światła, a my przedostaniemy się na drugą stronę beznadziei.
Sześć kobiet i jeden mężczyzna próbują opowiedzieć słowami, ruchem i śpiewem, bardzo zwyczajne historie ludzi, którzy stracili wszystko, którzy nie mają już niczego prócz nadziei. Nadziei, która czasami zmienia się w instynkt przeżycia, a czasami w zgodę na jego utratę.
Chciałbym bardzo, abyśmy dzięki naszemu spektaklowi, mimo z dnia na dzień rosnącej agresji i strachu przed INNYMI, mogli dostrzec w nich ludzi. Ludzi takich jak my. Demony odejdą, może wtedy zacznie się rozmowa… 

Tomasz Rodowicz (Łódź, luty 2016)

 

Projekt dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

logo wer horyzont zhaslem pl kolor rgb 

 

more

Spektakl "Studium o Hamletach" na ITSelF Festival

Spektakl "Studium o Hamletach" na ITSelF Festival

06.07.2017
Teatr Collegium Nobilium, Warszawa

Zapraszamy na spektakl "Studium o Hamletach" prezentowany na zakończenie Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych - ITSelF Festival w Warszawie.

data: 6 lipca 2017
godzina: 18:00
miejsce: Teatr Collegium Nobilium, Scena Główna, ul. Midodowa 22/24, Warszawa

Więcej informacji o Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF Festival

https://www.facebook.com/mfstitself/

http://festiwal.at.edu.pl

 

Spektakl "Studium o Hamletach"

Twórcy: Teatr CHOREA, Akademia Teatralna im. A.Zelwerowicza w Warszawie
Na motywach tekstów: „Hamlet” Williama Szekspira, „Studium o Hamlecie” Jerzego Grotowskiego, „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego 

Reżyseria: Waldemar Raźniak, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Janusz Adam Biedrzycki i zespół
Scenografia: Tomasz Rodowicz
Projekcja: Krzysztof Olszowiec, Paweł Klepacz, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański

Hamleci: Martyna Byczkowska (Akademia Teatralna), Joanna Chmielecka (Teatr CHOREA), Anna Lemieszek (Akademia Teatralna), Elina Toneva (Teatr CHOREA), Janusz Adam Biedrzycki (Teatr CHOREA), Mateusz Burdach (Akademia Teatralna), Piotr Janusz (Akademia Teatralna), Michał Jóźwik, Aleksander Kaźmierczak (Akademia Teatralna), Jakub Kordas (Akademia Teatralna), Vova Makovskyi (Akademia Teatralna)

Pokazy premierowe odbyły się 1 i 2 kwietnia 2017, w ramach akcji „Dotknij Teatru”, Obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru w Łodzi.

Warszawska Akademia Teatralna i łódzki Teatr CHOREA realizują wspólnie projekt teatralny pt. „Studium o Hamletach”, wyznaczający współczesne myślenie o Szekspirze, poprzez pryzmat tekstów Wyspiańskiego i Grotowskiego.
Studenci II i III-go roku wydziału aktorskiego Akademii Teatralnej i aktorzy Teatru CHOREA pod kierunkiem Waldemara Raźniaka i Tomasza Rodowicza podjęli próbę zmierzenia się z tekstem „Hamleta” Szekspira, sięgając do zachowanych scenariuszy spektaklu Jerzego Grotowskiego z roku 1964, zatytułowanych „Studium o Hamlecie”, do recenzji i relacji aktorów Teatru 13 Rzędów oraz do tekstu „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego.

„Chcieliśmy postawić siebie w tym punkcie, w którym stał zespół Grotowskiego ponad 40 lat temu. W punkcie niewiadomej, w punkcie rozdroża i zapowiedzi klęski w obliczu mierzenia się z wielkim tekstem.” (T. Rodowicz)

Premierowe prezentacje spektaklu Raźniaka i Rodowicza poprzedzone zostały sesjami prób i treningów fizycznych nawiązujących do metody Grotowskiego, pracą z tekstem Szekspira i wspólnym budowaniem dramaturgii spektaklu. Aktorzy sami wyszukiwali w dramacie Szekspira teksty najbliższe ich własnym doświadczeniom. Spektakl przekracza fabułę dramatu i jest wzbogacony o osobiste wypowiedzi aktorów dotyczące ich życiowych wyborów i własnej tożsamości.

Spektakl jest próbą odpowiedzi na pytanie kim dziś jest Hamlet? Dlaczego Grotowski za Wyspiańskim umieścił go na polskiej wsi, na cmentarzu? I najważniejsze: czy można dziś Grotowskim czytać Szekspira?

"Projekt nawiązuje do awangardy teatralnej lat sześćdziesiątych, którą reprezentował Teatr Laboratorium Jerzego Grotowskiego, co zbiega się z ogłoszeniem roku 2017 rokiem stulecia awangardy polskiej. Nie tworzymy jednak żadnej rekonstrukcji dzieła Grotowskiego. Zainspirowani odwagą i klęską tamtej próby szukamy własnej narracji i własnego ryzyka. Przekroczeniem typowych metod budowania spektaklu jest u nas sposób potraktowania tekstów zarówno Szekspira, Wyspiańskiego jak i Grotowskiego. Nikt do tej pory takiej próby nie podjął." (T. Rodowicz)

 

more

Drugi pokaz pracy Projektu "Ciemność"

Drugi pokaz pracy Projektu "Ciemność"

03.07.2017
Teatr CHOREA

Zapraszamy na drugi pokaz pracy Projektu "Ciemność".

data: 3 lipca 2017
godzina: 18:00
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
wstęp: bezpłatny
rezerwacja miejsc: teatrchorea@gmail.com
W mailu prosimy podać tytuł spektaklu, imię i nazwisko na które ma być dokonana rezerwacja, ilość rezerwowanych miejsc. 
System rezerwacji zamykamy po wyczerpaniu limitu miejsc lub o godz 18:00 w dniu poprzedzającym wydarzenie.

Projekt Ciemność to kolejny etap współpracy tancerzy i artystów Teatru CHOREA z osobami niewidomymi i słabowidzącymi ze Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego nr 6 im. Hieronima Baranowskiego dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących w Łodzi. Muzyczno-ruchowy projekt jest odzwierciedleniem widzialności osób narażonych na marginalizację, których życie zostało rozerwane pomiędzy światłem/ciemnością, dźwiękiem/ciszą, ruchem/bezruchem. Jest to efekt półtorarocznej pracy warsztatowej, podczas której zespół teatralny wykorzystując oryginalne środki artystyczne - programy audiowizualne i programy oparte na czujnikach ruchu, dźwięku oraz światła - stworzył specyficzny kanał komunikacji osób niepełnosprawnych z widzem. Warstwa ruchowa spektaklu oparta została na technice kontakt improwizacji, tańcu współczesnym, tańcu ludowym, a także na autorskich metodach pracy Teatru CHOREA.

Muzyka wykonywana jest na żywo, natomiast teksty wykorzystane w spektaklu są autorstwa samych aktorów oraz pochodzą z dzieł literackich znanych pisarzy, m.in.: Adama Mickiewicza, Stanisława Grochowiaka, Anny Lyndsey. Wzbogacono również warstwę literacką o wątki naukowe, związane z optyką, akustyką oraz fizyką kwantową. Autorzy odwołują się także do publikacji naukowych Michała Hellera, Carla Sagana, Lisy Randall, Dave’a Goldberga i Jeffa Blomquista. Twórcy zasięgali konsultacji u specjalistów z dziedziny fizyki, optyki i nowoczesnych oprogramowań komputerowych z Politechniki Łódzkiej.

 

Ujrzeć ciemność w nowym świetle

„Gdy nas ciemności otaczają wszędzie
W swej zacieśnionej zatrzymując sieci,
Wzrok nasz nie sięga za drogi krawędzie
[…]
Lecz niech kto światło na drodze roznieci
To, choć wzrok szerszy widnokrąg posiędzie,
Dokoła miejsca, które blask oświeci,
Otchłań ciemności jeszcze większą będzie.”

Adam Asnyk, "Gdy nas ciemności otaczają wszędzie...", [w:] "Nad głębiami".

 
Ciemność? Boję się jej. Takiej odpowiedzi udzieliłaby większość z nas. Dla obawiających się ciemności jest ona przede wszystkim brakiem czegoś, do czego przywykliśmy, co daje nam poczucie bezpieczeństwa i pewności. Jej barwa jest utożsamiana ze złem, piekłem, światem nieznanym. Ale czasami i ci zalęknieni pragną wtulić się w ciemność ‒ z myślą o zatrzymaniu ruchu materii, z nadzieją na osiągnięcie spokoju i wytchnienia. Ciemność jest zaskakująca, pociągająca, pełna szeptów i szelestów, które warto czasami usłyszeć. Jak brzmi Twoja ciemność? Boisz się jej? A może wręcz przeciwnie, bardzo jej pragniesz?

Zespół pracujący nad spektaklem "Ciemność" odnosi wrażenie, że większość ludzi potrzebuje ciemności. Takiej ciemności, w której mogliby się na chwilę zatrzymać, oderwać od pędu codziennego życia i ‒ wbrew pozorom ‒ zobaczyć więcej.

Codzienny cykl życia człowieka podzielony jest na dwie fazy. W jednej dominuje światło, w drugiej natomiast - ciemność. Od pewnego momentu w historii cywilizacji, porządek ten został zaburzony przez skąpanie świata w sztucznym świetle. Wówczas nasiliły się intuicje i przeświadczenia, które kategoryzują ciemność jako obszar zła, natomiast światłu przypisują walory wydobywania dobra i jasności, ułatwiającej funkcjonowanie w codziennym życiu. Dlaczego tak się stało? Może warto byłoby powrócić do poszukiwania harmonii między światłem a ciemnością? Lecz aby tę harmonię odnaleźć, trzeba najpierw odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie i spróbować rozwiązać problem, który wprowadza tak skrajne stanowiska w rozumieniu ciemności: czym jest właściwie ciemność dla nauki i religii, a czym dla osób niewidomych?

Z naukowego punktu widzenia całkowita ciemności jest poddawana w wątpliwość ‒ nie istnieje. Wszystkie ciała emitują bowiem promieniowanie elektromagnetyczne - światło. Metaforyczne rozumienie braku światła to ‒ szczególnie w kulturze europejskiej ‒ sytuacja, w której poruszamy się z trudem, w „bezładzie” i „pustkowiu”. W zgodnym rozumieniu większości wierzeń i praktyk religijnych, ciemność to przede wszystkim stan wewnętrznego nierozpoznania, zagubienia drogi rozwoju, lęku i dezorientacji. Stan ukrywający się pod pytaniem: dokąd i którędy należy iść?

Osoby niewidome i słabowidzące postrzegają ciemność zupełnie inaczej. Ciemność to dla nich znajomy obszar bezpieczeństwa, to poczucie podmiotowości, wolności, to także ramy wyrażania radości i swobody we własnym działaniu. Otoczeni ciemnością mają przecież i tę ‒ pozornie paradoksalną ‒ przewagę nad osobami nieżyjącymi w ciemności na co dzień. Niewidomi posiadają narzędzia i umiejętności by żyć w ciemności, jak ludzie żyjący w świetle dnia. Nie boją się jej, ale traktują ją jako naturalne środowisko życia. Inspirując się wypowiedzią jednego z uczestników projektu, możemy podzielić ciemność na: Ciemność Obecną, będącą przestrzenią, którą niewidomi znają i są z nią zaprzyjaźnieni oraz Ciemność Przychodzącą, której muszą się uczyć, wykorzystując zmysł dotyku, węchu, słuchu i smaku. Ta druga Ciemność jest dla nich bolesna i gorzka, boją się jej i stawiają w niej niepewne kroki. Długie nierozpoznanie takiej sytuacji może prowadzić ich do poczucia rezygnacji, utraty, nawet całkowitego zatrucia energii ‒ ale nigdy do wykluczenia. 

Wiktor Moraczewski

 

"Ciemność"

Reżyseria i choreografia: Janusz Adam Biedrzycki, Magdalena Paszkiewicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Przygotowanie muzyczne: Joanna Filarska
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Realizacja dźwięku: Marcin Dobijański
Multimedia interaktywne: Aleksander Dynarek
Wizualizacje: Paweł Klepacz
Obsada: Anna Piekarniak, Ewa Otomańska, Aleksandra Ziomek, Joanna Chmielecka, Barbara Cieślewicz, Aleksandra Szałek, Grzegorz Nasalski, Przemysław Bitner, Tomasz Hołubowicz

 

Projekt realizowany ze środków Urzędu Miasta Łodzi w ramach Stypendium Artystycznego Janusza Adama Biedrzyckiego.

 

logo miasto

 

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

mkidn 01 cmyk 

 

 

more

Wakacyjne Twórcze Warsztaty w Fabryce Sztuki

Summer Creative Workshops in Fabryka Sztuki

01.07-30.08.2017
Fabryka Sztuki in Lodz

W lipcu i sierpniu zapraszamy do Fabryki Sztuki w Łodzi na wakacyjne Twórcze Warsztaty dla dzieci i młodzieży!

PROGRAM LIPCOWYCH TWÓRCZYCH WARSZTATÓW:

CUDA NA KIJU - warsztaty plastyczne dla dzieci w wieku 6-12 lat

data: 1 lipca (sobota) / 8 lipca (sobota)
godzina: 14:00-16:00
prowadzenie: Jola Królicka
wiek uczestników: 6-12 lat
czas: 120 minut

Zajęcia cykliczne, w których elementem łączącym jest drewniany kij, wykorzystany na różne sposoby, w nawiązaniu do zabawek tradycyjnych: koń na kiju, miotła czarownicy, wiszące dekoracje, wiatraki, kukły i marionetki. Materiały dodatkowe będą pochodzić z natury lub recyklingu: muszle, kamyki, glina, paciorki, patyki, plastikowe butelki, kartony po jajkach, itp.
Warsztaty mają na celu pobudzenie wyobraźni dzieci i zachęcenie ich do szukania inspiracji w przedmiotach codziennego użytku, rozwijanie ich sprawności manualnych oraz wrażliwości estetycznej.


KRAV MAGA - samoobrona dla małych i dużych - rodzinne warsztaty ruchowe dla dzieci w wieku 5-9 lat

data: 3 lipca (poniedziałek)
godzina: 15:30-16:30
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Elina Toneva
wiek uczestników: 5-9 lat
czas: 60 minut

Trening dla dzieci oparty o formy zabawowe: bieganie, gry zadaniowe, tory przeszkód. Nauka bezpiecznych upadków, nauka unikania i rozpoznawania zachowań agresywnych, samoobrony.


SENSOPLASTUSIE - rodzinne warsztaty sensoryczno-plastyczne dla dzieci w wieku 1,5-5 lat

data: 5 lipca (środa)
godzina: 11:00-12:00
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Magda Gaj-Nowicka / Bergamutka
wiek uczestników: 1,5-5 lat
czas: 60 minut

Zajęcia plastyczno-sensoryczne zakładają wyzwolenie większej swobody twórczej poprzez stworzenie przestrzeni wspierającej kreatywne pomysły. Istotą zajęć jest możliwość ekspresji na dużych formatach, z wykorzystaniem niestandardowych materiałów oraz „brudzących” uczestników i przestrzeń technik. Rozszerzamy myślenie na temat narzędzi, pędzlem może być makaron spaghetti, pęk trawy czy kwiat, malować można balonami napełnionymi wodą, czy szklanymi kulkami, dopuszczając rolę przypadku i zapoznając z malarstwem gestu. Zmieniamy wachlarz dotychczas znanych materiałów z jakich powstają prace. Wykorzystujemy do tworzenia kolorowe bańki mydlane, zabarwione kostki lodu. Farbą może być kisiel, jogurt z barwnikiem spożywczym, czy kasza manna rozsypana na świetlnym stole. W przeciwieństwie do standardowych zajęć plastycznych, uczestnicy warsztatów nie poznają przed rozpoczęciem pracy efektu do jakiego mają dotrzeć. Celem jest proces twórczy, a nie nauka konkretnej techniki. Uczestnicy zajęć wykorzystują dostępne materiały i przestrzeń do realizacji własnych zamierzeń. Podczas warsztatów nie korygujemy „błędów”, np. nierównych linii, nierealnych kolorów, przypadkowych plam. W zajęciach najistotniejszy jest proces twórczy oraz szacunek do dziecięcego
skupienia, potrzeb, zainteresowań i pomysłów. Równie ważny jest fakt pracy w grupie, który uczy dzieci stopniowo uwzględnienia potrzeb i granic innych osób.


POCZYTANKI - rodzinne warsztaty dla dzieci w wieku 4-6 lat

data: 7 lipca (piątek)
godzina: 12:00-12:30
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: skrzat Makówka / Piotr Makuch
wiek uczestników: 4-6 lat
czas: 30 minut

Czytamy i rozmawiamy o komplementach, byciu zarozumiałym i szukaniu przyjaźni. A przy okazji uczymy się geografii i poznajemy świat zwierząt.


MIASTO-UCHO - warsztaty dźwiękowe dla dzieci i młodzieży w wieku 8-16 lat

data: 8-9 lipca (sobota-niedziela)
godzina: 10:00-11:30
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3) oraz przestrzeń wokół Fabryki Sztuki
prowadzenie: Filip Appel
wiek uczestników: 8-16 lat
czas: 2x90 minut

Warsztaty mają pomóc w zrozumieniu jak ważny jest dźwięk w codziennym życiu, jak usłyszeć to, czego na co dzień nie słyszymy. Mają pokazać, że w zwykłym „hałasie” mogą kryć się dźwięki potrafiące zbudować nową jakość, nową rzeczywistość. Chcemy uwrażliwić uczestników warsztatów na otoczenie, nie tylko na poziomie wizualnym, ale również sonicznym, który na co dzień nie jest ani zauważany, ani doceniany.
W trakcie warsztatów uczestnicy odbędą kilka spacerów, podczas których będą rejestrować to, co słyszą. W drugiej części zajęć będą mieli za zadanie przetwarzać zarejestrowane dźwięki i opowiadać za ich pomocą własne historie. W wyniku tych zabiegów powstaną mikrosłuchowiska. Całość zakończy wspólny odsłuch dźwiękowych mini utworów wraz z krótkim uzasadnieniem.


UCHO SŁONIA - warsztaty muzyczne dla dzieci w wieku 7-12 lat

data: 28 lipca (piątek)
godzina: 12:00-13:30
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Dominika Gorzkiewicz, Joanna Filarska
wiek uczestników: 7-12 lat
czas: 90 minut

Będziemy śpeiwać piosenki. Narysujemy i zatańczymy do nich teledysk. Sprawdzimy nasze muzyczne możliwości i zobaczymy jak można je połączyć z innymi dziedzinami twórczości.


PROGRAM SIERPNIOWYCH TWÓRCZYCH WARSZTATÓW:

CUDA NA KIJU - warsztaty plastyczne dla dzieci w wieku 6-12 lat

data: 5 sierpnia (sobota) / 12 sierpnia (sobota) / 19 sierpnia (sobota) / 26 sierpnia (sobota)
godzina: 14:00-16:00
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Jola Królicka
wiek uczestników: 6-12 lat
czas: 120 minut

Zajęcia cykliczne, w których elementem łączącym będzie drewniany kij, wykorzystany na różne sposoby w nawiązaniu do zabawek tradycyjnych: koń na kiju, miotła czarownicy, wiszące dekoracje, wiatraki, kukły i marionetki. Materiały dodatkowe będą pochodzić z natury lub recyklingu: muszle, kamyki, glina, paciorki, patyki, plastikowe butelki, kartony po jajkach, itp.
Warsztaty mają na celu pobudzenie wyobraźni dzieci i zachęcenie ich do szukania inspiracji w przedmiotach codziennego użytku, rozwijanie ich sprawności manualnych oraz wrażliwości estetycznej.


MIASTO-UCHO - warsztaty dźwiękowe dla dzieci i młodzieży w wieku 8-16 lat

data: 5-6 sierpnia (sobota-niedziela)
godzina: 10.00-11:30
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3) oraz przestrzeń wokół Fabryki Sztuki
prowadzenie: Filip Appel
wiek uczestników: 8-16 lat
czas: 2x90 minut

Warsztaty mają pomóc w zrozumieniu jak ważny jest dźwięk w codziennym życiu, jak usłyszeć to, czego na co dzień nie słyszymy. Pokazać, że w zwykłym „hałasie” mogą kryć się dźwięki potrafiące zbudować nową jakość, nową rzeczywistość. Chcemy uwrażliwić uczestników warsztatów na otoczenie, nie tylko na poziomie wizualnym, ale również sonicznym, który na co dzień nie jest ani zauważany, ani doceniany.
W trakcie warsztatów uczestnicy odbędą kilka spacerów, podczas których będą rejestrować to, co słyszą. W drugiej części zajęć będą mieli za zadanie przetwarzać zarejestrowane dźwięki i opowiadać za ich pomocą własne historie. W wyniku tych zabiegów powstaną mikrosłuchowiska. Całość zakończy wspólny odsłuch dźwiękowych mini utworów wraz z krótkim uzasadnieniem.


KRAV MAGA - samoobrona dla małych i dużych - rodzinne warsztaty ruchowe dla dzieci w wieku 5-9 lat

data: 18 sierpnia (piątek)
godzina: 15:30-16:30
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Elina Toneva
wiek uczestników: 5-9 lat
czas: 60 minut

Trening dla dzieci oparty o formy zabawowe: bieganie, gry zadaniowe, tory przeszkód. Nauka bezpiecznych upadków, nauka unikania i rozpoznawania zachowań agresywnych, samoobrony.


SENSOPLASTUSIE - rodzinne warsztaty sensoryczno-plastyczne dla dzieci w wieku 1,5-5 lat

data: 30 sierpnia (środa)
godzina: 11:00-12:00
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Magda Gaj- Nowicka / Bergamutka
wiek uczestników: 1,5-5 lat
czas: 60 minut

Zajęcia plastyczno- sensoryczne zakładają wyzwolenie większej swobody twórczej poprzez stworzenie przestrzeni wspierającej kreatywne pomysły. Istotą zajęć jest możliwość ekspresji na dużych formatach, z wykorzystaniem niestandardowych materiałów oraz „brudzących” uczestników i przestrzeń technik. Rozszerzamy myślenie na temat narzędzi, pędzlem może być makaron spaghetti, pęk trawy czy kwiat, malować można balonami napełnionymi wodą, czy szklanymi kulkami, dopuszczając rolę przypadku i zapoznając z malarstwem gestu. Zmieniamy wachlarz dotychczas znanych materiałów z jakich powstają prace. Wykorzystujemy do tworzenia kolorowe bańki mydlane, zabarwione kostki lodu. Farbą może być kisiel, jogurt z barwnikiem spożywczym, czy kasza manna rozsypana na świetlnym stole. W przeciwieństwie do standardowych zajęć plastycznych, uczestnicy warsztatów nie poznają przed rozpoczęciem pracy efektu do jakiego mają dotrzeć. Celem jest proces twórczy, a nie nauka konkretnej techniki. Uczestnicy zajęć wykorzystują dostępne materiały i przestrzeń do realizacji własnych zamierzeń. Podczas warsztatów nie korygujemy „błędów”, np. nierównych linii, nierealnych kolorów, przypadkowych plam. W zajęciach najistotniejszy jest proces twórczy oraz szacunek do dziecięcego
skupienia, potrzeb, zainteresowań i pomysłów. Równie ważny jest fakt pracy w grupie, który uczy dzieci stopniowo uwzględnienia potrzeb i granic innych osób.

WAŻNE INFORMACJE:

Opłata za udział w warsztatach wynosi 5 zł od uczestnika.
W przypadku warsztatów rodzinnych opłata tylko za dzieci.
Dorośli, którzy chcą wziąć udział w warsztacie rodzinnym indywidualnie dokonują opłaty 5 zł za osobę.
Płatność za udział w warsztatach przyjmujemy wyłącznie gotówką, przed rozpoczęciem wydarzenia.

Zapisy na warsztaty prowadzi Teatr CHOREA 
mailowo: warsztaty@fabrykasztuki.org
telefonicznie: (42) 646 88 65 w.30

W mailu prosimy podać tytuł warsztatu, datę warsztatu i dane uczestników (imię i nazwisko, ilość i wiek dzieci i ilość opiekunów).
System rezerwacji miejsc zamykamy o godz 18:00, w dniu poprzedzającym wydarzenie. 

Fabryka Sztuki nie ponosi odpowiedzialności za treści ogłoszeń umieszczanych na portalach społecznościowych poza wiedzą organizatora.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

mkidn 01 cmyk

more

Festiwal Perspektywy na Odpal Projekt!

Festiwal Perspektywy na Odpal Projekt!

26.06-31.08.2017
OdpalProjekt.pl

Kochani, potrzebna nam Wasza pomoc! 

Pomóżcie nam podtrzymać ideę niezwykłego Festiwalu Teatralnego Perspektywy 2017: "Teatr - awangarda w działaniu" i doprowadzić go w tym roku do końca!

Wspierajcie nasza akcję crowdfundingową na portalu OdpalProjekt.pl!

https://odpalprojekt.pl/projekty/pokaz/1504,wesprzyj-festiwal-teatralny-perspektywy

Działamy w tym momencie wyłącznie w oparciu o dotację miasta Łodzi. Ponieważ nie przyznano nam innego dofinansowania, o które się ubiegaliśmy - druga połowa festiwalu stanęła pod znakiem zapytania. Aby móc zorganizować Festiwal do końca potrzeba nam 30 tysięcy złotych, co stanowi 1/5 całego budżetu. Jeżeli chcecie wspomóc nasz Festiwal - który jest przeglądem i spotkaniem najciekawszych zjawisk nowego teatru w Polsce, gdzie artyzm, oryginalność i wysoki profesjonalizm wykonawców wykraczają poza instytucjonalne formuły sztuki scenicznej - zostań naszym darczyńcą! 

Ogłaszamy pełną mobilizację! Nie pozwólcie, aby z festiwalowej mapy Łodzi zniknął naprawdę dobry festiwal!

Bądźcie naszymi mecenasami!

 

more

Obchody 112 rocznicy Rewolucji 1905 roku

Obchody 112 rocznicy Rewolucji 1905 roku

24.06.2017
ul. Rewolucji 1905r / ul. Piotrkowska

Po raz piąty zapraszamy na obchody rocznicy Powstania Łódzkiego - Rewolucji 1905 roku.

data: 24 czerwca (sobota)
godzina: 19.05
miejsce: start na skrzyżowaniu ul. Rewolucji 1905 roku i ul. Wschodniej - w miejscu gdzie 112 lat temu stała barykada, potem będziemy maszerować przez ul. Piotrkowską

Tematem tegorocznych obchodów jest życie i działalność kobiet w dobie Rewolucji. Na przełomie XIX i XX wieku stanowiły one połowę kadry robotniczej, a w ruchu rewolucyjnym odegrały znaczącą rolę: brały udział w agitacji, organizacji strajku szkolnego i ruchu nauczycielskiego, były „dromaderami” od przemytu bibuły i broni.

Akcja artystyczna i spektakl będą poświęcone kobietom, które postępująca industrializacja popchnęła w stronę podjęcia pracy zarobkowej oraz aktywnego włączenia się w życie społeczne i polityczne. Opowiemy o warunkach pracy i trudach macierzyństwa, o walce zbrojnej i uczestnictwie w strajkach.

Po przemarszu zaplanowane jest afterparty w klubie Żarty Żartami na ulicy Wólczańskiej 40/42a.

Twórcy: Teatr CHOREA, Krakowski Chór Rewolucyjny, Warszawski Chór Rewolucyjny "Warszawianka"
Organizatorzy: Klub Krytyki Politycznej w Łodzi, Stowarzyszenie Topografie, grupa historyczna "Łodzianka"

Wydarzenie objęte Honorowym Patronatem Prezydent Miasta Łodzi.

Patronaty medialne: obywatel, Miasto Ł - Łódzka Gazeta SpołecznaPlaster ŁódzkiTVP3 Łódź

more

Studium o Hamletach w ramach Dotknij Teatru na BIS

Studium o Hamletach w ramach Dotknij Teatru na BIS

20.06.2017
Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Studium o Hamletach" stworzony we współpracy Teatru CHOREA z Łodzi i Akademii Teatralnej im. A.Zelwerowicza w Warszawie, w ramach Dotknij Teatru na BIS!

data: 20 czerwca (wtorek)
godzina: 19:00
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi (budynek C), ul. Tymienieckiego 3
czas trwania: 75 min
wstęp: bezpłatne wejściówki, konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc

WAŻNE INFORMACJE:
Rezerwacje bezpłatnych wejściówek na spektakle prowadzi Teatr CHOREA, mailowo: teatrchorea@gmail.com, telefonicznie: +48 506 103 207 
W mailu prosimy podać tytuł spektaklu, imię i nazwisko na które ma być dokonana rezerwacja, ilość rezerwowanych miejsc (nie więcej niż 5 w jednym zgłoszeniu/na jedno nazwisko). 
System rezerwacji wejściówek zamykamy po wyczerpaniu limitu miejsc lub o godz 18:00 w dniu poprzedzającym wydarzenie.


Spektakl "Studium o Hamletach"

Twórcy: Teatr CHOREA z Łodzi, Akademia Teatralna im. A.Zelwerowicza w Warszawie
Na motywach tekstów: „Hamlet” Williama Szekspira, „Studium o Hamlecie” Jerzego Grotowskiego, „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego

Reżyseria: Waldemar Raźniak, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Janusz Adam Biedrzycki
Scenografia: Tomasz Rodowicz
Projekcja: Krzysztof Olszowiec, Paweł Klepacz, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański

Hamleci: Martyna Byczkowska (Akademia Teatralna), Joanna Chmielecka (Teatr CHOREA), Anna Lemieszek (Akademia Teatralna), Elina Toneva (Teatr CHOREA), Janusz Adam Biedrzycki (Teatr CHOREA), Mateusz Burdach (Akademia Teatralna), Piotr Janusz (Akademia Teatralna), Michał Jóźwik, Aleksander Kaźmierczak (Akademia Teatralna), Jakub Kordas (Akademia Teatralna), Vova Makovskyi (Akademia Teatralna) 

Pokazy premierowe spektaklu odbyły się 1 i 2 kwietnia 2017, w ramach akcji „Dotknij Teatru”, Obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru w Łodzi.

Warszawska Akademia Teatralna i łódzki Teatr CHOREA realizują wspólnie projekt teatralny pt. „Studium o Hamletach”, wyznaczający współczesne myślenie o Szekspirze, poprzez pryzmat tekstów Wyspiańskiego i Grotowskiego.

Studenci II i III-go roku wydziału aktorskiego Akademii Teatralnej i aktorzy Teatru CHOREA pod kierunkiem Waldemara Raźniaka i Tomasza Rodowicza podjęli próbę zmierzenia się z tekstem „Hamleta” Szekspira, sięgając do zachowanych scenariuszy spektaklu Jerzego Grotowskiego z 1964 roku, zatytułowanych „Studium o Hamlecie”, do recenzji i relacji aktorów Teatru 13 Rzędów oraz do tekstu „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego.

„Chcieliśmy postawić siebie w tym punkcie, w którym stał zespół Grotowskiego ponad 40 lat temu. W punkcie niewiadomej, w punkcie rozdroża i zapowiedzi klęski w obliczu mierzenia się z wielkim tekstem.” (T. Rodowicz)

Premierowe prezentacje spektaklu Raźniaka i Rodowicza poprzedzone zostały sesjami prób i treningów fizycznych nawiązujących do metody Grotowskiego, pracą z tekstem Szekspira i wspólnym budowaniem dramaturgii spektaklu. Aktorzy sami wyszukiwali w dramacie Szekspira teksty najbliższe ich własnym doświadczeniom. Spektakl przekracza fabułę dramatu i jest wzbogacony o osobiste wypowiedzi aktorów dotyczące ich życiowych wyborów i własnej tożsamości.

Spektakl jest próbą odpowiedzi na pytanie kim dziś jest Hamlet? Dlaczego Grotowski za Wyspiańskim umieścił go na polskiej wsi, na cmentarzu? I najważniejsze: czy można dziś Grotowskim czytać Szekspira?

"Projekt nawiązuje do awangardy teatralnej lat sześćdziesiątych, którą reprezentował Teatr Laboratorium Jerzego Grotowskiego, co zbiega się z ogłoszeniem roku 2017 rokiem stulecia awangardy polskiej. Nie tworzymy jednak żadnej rekonstrukcji dzieła Grotowskiego. Zainspirowani odwagą i klęską tamtej próby szukamy własnej narracji i własnego ryzyka. Przekroczeniem typowych metod budowania spektaklu jest u nas sposób potraktowania tekstów zarówno Szekspira, Wyspiańskiego jak i Grotowskiego. Nikt do tej pory takiej próby nie podjął." (T. Rodowicz)


Tomasz Rodowicz - urodzony w 1951 roku w Warszawie aktor, reżyser, muzyk, pedagog. Współzałożyciel pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii dla młodzieży. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974-1979. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i jego członek w latach 1977-2003. Współzałożyciel Teatru CHOREA i jego lider od 2004 roku. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi od 2007 roku. Wykładowca na Uniwersytecie Łódzkim, Akademii Teatralnej w Krakowie (filia w Bytomiu), Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L.Schillera w Łodzi. Twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspetywy.  

Waldemar Raźniak - urodzony w 1982 w Moskwie reżyser i aktor. Prorektor warszawskiej Akademii Teatralnej (gdzie w 2011 roku ukończył Wydział Reżyserii, a w 2013 doktoryzował się), w latach 2011-2014 wykładowca na Wydziale Teatru Tańca PWST Kraków (Wydział Zamiejscowy w Bytomiu); ukończył również aktorstwo dramatyczne w PWST w Krakowie (2006), zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006) oraz kurs „Singing in the Theatre” w Conservatoire for Music & Theatre w Guildford (Wielka Brytania); odbył staż reżyserski w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej GITIS w Moskwie; laureat stypendium humanistycznego Univesidad Nacional Autonoma de Mexico (2012). Zadebiutował spektaklem "Wassa Żeleznowa" M. Gorkiego w Och-Teatrze (w rolach głównych Krystyna Janda, Jerzy Trela, 2010); wyreżyserował m.in.: "Lemoniadę" St. Lema (art_commited, 2016); "Kobietę w lustrze" P. Domalewskiego (WFDiF, 2016); "Burzę" W. Szekspira (Białostocki Teatr Lalek, 2015); "Otella" W. Szekspira (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2015); operę "Orlando Paladino" J. Haydna (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie - UMFC i AT, 2015); "Mistrza i Małgorzatę" M. Bułhakowa (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2015); "Aksamitnego Królika" M. Wiliams (Teatr Guliwer w Warszawie, 2014); "Joannę Szaloną; Królowę" J. Janiczak (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2013), "Scenę na wypadek deszczu" O. Cottona (Teatr Powszechny w Łodzi, 2013), "Morfinę" wg J. i M. Bułhakowów (Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, 2011), "Czyż nie dobija się koni?" wg. H. McCoy'a (WTT w Bytomiu, 2011), "Scenariusz dla Trzech Aktorów" B. Schaeffera (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2010), "Idiotę” wg F. Dostojewskiego (dyplom reżyserski, 2009); operę elektroniczną „Solaris” na podstawie powieści S. Lema (Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu — wyróżnienie, 2008). W 2005 r. napisał libretto i wyreżyserował musical „Wampir” na podstawie powieści W. Reymonta (PWST i Akademia Muzyczna w Krakowie). Grał m.in. w przedstawieniach PWST Kraków: „Zielona gęś” w reż. Marty Stebnickiej, „Wieczór Trzech Króli” w reż. Jerzego Stuhra, „Wizja Mozarta” w reż. Romana Gancarczyka, jak również w „Ryszardzie III” w reż. J. Stuhra w Teatrze Ludowym w Krakowie. Wystąpił w cyklu „Niekabaretów” Macieja Nowaka w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz w filmach „Mniejsze zło” Janusza Morgensterna, „Mała Moskwa”, "80 milionów" i "Fotograf" Waldemara Krzystka.

 

Twórcy:

teatrCHOREA logo jpg

 

AT LOGO Nowe

 

Partner:

FABRYKA logo

 

Miejsce:

 

AI logo

 

more

Archive

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.